banner_aire_bonart_horitzontal

Notícies

Un audiovisual al Museu d’Art de Girona explica el procés de construcció del retaule de Sant Feliu

Un audiovisual al Museu d’Art de Girona explica el procés de construcció del retaule de Sant Feliu
bonart girona - 28/10/18
El Museu d’Art de Girona ha inaugurat la remodelació de les sales 9 i 10 de l’exposició permanent dedicades al retaule de Sant Feliu de Girona (1504-1520). La nova museografia fa més accessible les sales, i millora la presentació i la comprensió d’una obra monumental que va ser desmuntada i fragmentada l’any 1936. La primera sala està dedicada a exposar les parts més destacades del retaule: les 8 taules del sotabanc, pintades per Pere de Fontaines i únics testimonis conservats de tota la producció d’aquest artista; les 6 taules pintades per Joan de Burgunya, i una selecció de talles de diferents formats que ornaven els pilars del retaule així com alguns fragments de les traceries del moble. Com a novetat s’hi incorporen nous fragments: els dos plafons tallats que ornaven el final del guardapols dels laterals, algunes escultures més i un petit conjunt de pinacles i espigues que coronaven l’obra. Totes les peces s’han restaurat de nou i permeten comprendre millor que tota la sala es dedica a un sol conjunt, si bé amb solucions plàstiques diferents. Una de les millores expositives més destacades és l’audiovisual “El retaule de l’església de Sant Feliu de Girona” que es mostra a la següent sala i explica el procés de construcció de l’obra. Ens introdueix en aquesta apassionant història, un personatge que passeja per la Girona del 1520 i entra a l’església de Sant Feliu, il·lusionat, per veure finalment acabat el retaule major de l’església en la construcció del qual hi ha participat en tant que mestre artesà. A partir d’aquí, el visitant reviurà tot el complex procés de construcció d’un dels retaules més monumentals de Catalunya i resseguirà, a través d’un esquema evolutiu, com es va anar construint: des de la traça o dibuix preliminar, fins a tota la talla de fusta, el daurat i policromat de tot el moble o la realització de les taules pintades. Aquestes darreres, i especialment les pintades per Joan de Burgunya que expliquen el martiri de sant Feliu, constitueixen un dels millors exemples de pintura catalana del cinc-cents. L’execució del retaule de sant Feliu es va prolongar durant setze anys, i hi van treballar diferents artífexs: Joan Dartrica (1504) va fer-ne l’obra de fusta i la talla decorativa o traceria; la imatgeria es va encarregar a Joan d’Aragó (1505), Pere Coll i Pedro Robredo (1507); i el daurat i la pintura van ser executats per Pere de Fontaines (1515) i Joan de Burgunya (1518), que va finalitzar l’obra el 1520. Cadascun d’ells va aportar el seu estil personal, les seves influències i els seus coneixements tècnics. El retaule va esdevenir un grandiós conjunt de prop de 15 metres d’alçària i 11 metres d’amplada i un dels millors exemples de la transició de l’estil gòtic cap a les noves fórmules del Renaixement. Es va mantenir, presidint l’absis de l’església de Sant Feliu, fins a l’inici de la Guerra Civil Espanyola. L’any 1936 es va desmuntar i guardar a la catedral de Girona, fragmentat. L’any 1943 es va reconstruir un nou retaule per a l’església de Sant Feliu en el qual s’aprofitaven parts de l’antic: diversos fragments dels laterals o guardapols, les figures de l’apostolat i la imatge de la Mare de Déu. La resta ha acabat conservant-se, i en bona part exposat, al Museu d’Art de Girona. A més, per primera vegada, es pot veure virtualment una imatge única: el retaule sencer en el seu lloc d’origen, una imatge impossible des del 1936. La recreació de l’obra ha estat realitzada per Burzon Comenge a partir de les poques fotografies que es conserven del retaule, en blanc i negre i anteriors al 1936, i de les parts i fragments que es conserven a l’església de Sant Feliu i al Museu d’Art. L’audiovisual té una durada de 4,30 minuts i està disponible en català, castellà anglès i francès. Finalment, cal destacar de la intervenció de millora, el sanejament dels murs i la construcció d’una tarima alçada que permet salvar els graons d’accés, fent ara practicable l’espai per a tots els públics.
thumbnail_Centre Pere Planas nou 2021Eude, generic

Et poden
Interessar
...

banner_aire_bonart_horitzontal