Es presenta a Barcelona (del 19 de novembre al 23 de desembre del 20209) una exposició Pop-Up de l'artista Gorka Chillida (Sant Sebastià, 1981) en dos locals comercials buits i contigus al barri del Born: entrada pel Carrer del Rec, 65.
Sota el títol Cristal·lització simultània la mostra comissariada per Irene Altaió reuneix obra recent sobre paper de diversos formats realitzada des de l'inici de la pandèmia, acompanyada per un conjunt d'escultures en acer creades entre el 2016 i el 2018.
L'obra pictòrica de Gorka Chillida presenta una estètica propera al biomimetisme, amb formes de marcat caràcter geomètric que creixen, es relacionen i s'organitzen de manera rítmica i repetitiva tot generant configuracions aleatòries de tipus orgànic. La disposició de les partícules que apareixen en els seus dibuixos revelen un ordre que sembla replicar processos naturals d'autoassemblatge. Més que extreure referents formals de la natura, l'artista tracta l'obra com un organisme autònom que es regeix per les pròpies lleis internes.
El punt de partida d'aquestes meticuloses variacions formals el trobem en les petites figures hexagonals que l'artista distribueix atzarosament per l'espai. A través d'un sistema obert, altres formes creixen i s'organitzen al voltant d'aquests punts d'ancoratge, generant sistemes complexos d'interacció.
En paraules de l'artista: "Fa uns mesos que intento comprendre les interaccions. Quan es van començar a formar unitats independents en els meus dibuixos, era inevitable que tard o d'hora es relacionessin entre elles buscant allò comú. En aquesta exposició presento alguns dels treballs desenvolupats des de l'inici de la pandèmia on analitzo com es formen xarxes d'interaccions entre unitats autònomes, ja estiguem parlant d'organismes vius, o la manera en què funcionen les estructures socials complexes."
De manera sintètica i essencial, Gorka Chillida s'aparta del manierisme de la pintura. Utilitzant les eines bàsiques del dibuix tècnic i de la planificació i comunicació visual, a mà alçada i en monocrom, delinea les formes amb ròtring per després resseguir-ne l'interior amb retolador permanent. En comptes de treballar amb un color pla, cobreix l'interior traçant línies gruixudes de manera metòdica, tot deixant visible el tramat constitutiu.
Des d'un procediment similar, les escultures s'originen a partir de petits tubs d'acer, els extrems dels quals s'expandeixen a través de tires soldades que generen capes, cavitats i obertures que graviten sobre el seu propi cos. És un exercici que desplega l'equilibri entre les dualitats de dins i fora, d'allò visible i amagat, la suspensió i la gravetat. Explorant el potencial volumètric de l'espai, l'obra demana a l'espectador una actitud activa per tal de trobar des del punt de vista, sempre canviant, un camí dins les cavitats per on orientar la mirada i el pensament.
Per a l'ocasió, Gorka Chillida ha col·laborat amb el poeta i traficant d'idees Vicenç Altaió per a l'edició del llibre d'artista Cançó muda, que inclou tres estampes digitals giclée a base de tintes pigmentades i un poema en tres versions: català, basc i castellà. L'edició, signada pels autors, és de 20 exemplars numerats i 4 HC.