El LOOP Festival aprofundeix en les relacions amb institucions, organitzacions, espais i agents locals col·laborant per crear una programació que reflecteix la diversitat i el dinamisme de Barcelona. El focus temàtic en la producció com espai de col·laboració entre disciplines com la performance i la dansa, ha generat nous vincles amb l’Escenari Brossa, el Mercat de les Flors, Hangar Centre de Producció i Recerca, Reial Cercle Artístic, o el Merce Cunningham Trust i ha permès reafirmar aliances amb museus, fundacions, i centres de Barcelona, L’Hospitalet i Sant Cugat.
Aposta per l’escena local
El Festival es va inaugurar el 12 de Novembre amb l’exposició PRODUIR, PRODUIR, PRODUÏ(T) que va reunir a una generació d’artistes amb estrets vincles amb la ciutat: Serafín Álvarez, Marion Balac, Paco Chanivet, Fito Conesa, Ariadna Guiteras, Mercedes Mangrané, Momu&Noes, Gabriel Pericàs, Sol Prado, Mario Santamaría i Helena Vinent, comissariada per la Directora Artística de LOOP, Carolina Ciuti i Xavier Acarín.
Interdisciplina i compromís social
La secció no-institucional del City Screen reuneix 39 espais demostrant la força creativa de la ciutat i la seva capacitat per atraure a professionals de tots els àmbits també del sector artístic. Les temàtiques més rellevants de la programació compartida del LOOP Festival demostren la urgència social i el compromís dels artistes, tant a nivell ecològic com geopolític, on destaquen l’interès per el feminisme o la crisis dels refugiats, presents també a la primera exposició individual d’Erkan Özgen a Espanya, organitzada per la Han Nefkens Foundation i la Fundació Antoni Tàpies.
Premis Loop a l’excel·lència creativa
Un any més LOOP col·labora amb la Xarxa de Centres d’Art de Catalunya i l’Arts Santa Mònica amb el Premi de Producció que aquest any ha permès a María Ruido portar a terme el projecte Estado de Malestar.
LOOP inicia una nova col·laboració amb la Han Nefkens Foundation i la Fundació Joan Miró amb un nou premi dotat amb $15000 per a la producció d’obra nova. Aquest any el focus ha estat en artistes asiàtics i la guanyadora ha estat l’artista vietnamita Thao-Nguyen Phan, que presentarà el seu projecte a la Fundació Joan Miró coincidint amb el LOOP 2019. El jurat ha estat presidit per Han Nefkens i compost per Emilio Álvarez (codirector i cofundador de LOOP) Marko Daniel (Director de la Fundació Joan Miró), Hans Ulrich Obrist (Director Artístic de les Serpentine Galleries de Londres) i Barbara London (Comissària).
El LOOP Discover Award amb la col·laboració d’Estrella Damm, ha tingut per primera vegada una temàtica específica orientada a la sostenibilitat. De les més de 300 propostes rebudes es van seleccionar 11 finalistes exposades a la Antiga Fàbrica Damm, i la peça guanyadora ha estat The Lives Beneath de Bianca Kennedy i Felix Krause. El jurat ha estat compost per Jaap Guldemond (Director EYE Film Museum, Amsterdam), Lorena Muñoz-Alonso (escriptora i crítica independent, Londres) i Hiuwai Chu (Comissària d’exposicions del Macba). L'obra guanyadora serà dotada amb un premi de 5.000 €.
El Premi d’Adquisició de la LOOP Fair 2018 ha premiat l’excel·lència de l’obra videogràfica de Péter Fórgacs, qui ha estat representat per la galeria Ani Mólnar de Budapest amb la peça Venom – A Diva in Exile (2016). Aquesta passa ara a formar part de la Col·lecció LOOP dipositada al Macba.
El premi LOOP Fair 2018 ha estat per a la Galerie Iragui de Moscou en reconeixement a un programa que s’esforça en presentar noves propostes d’artistes russos. En aquesta ocasió, la galeria ha presentat una peça d’Olga Chernysheva.
Els dos premis de la LOOP Fair han estat atorgats per un jurat format per Ferran Barenblit (Director, Museu d’Art Contemporani de Barcelona, MACBA), Marcella Lista (Comissària i Conservadora, Centre Pompidou, París), Dirk Snauwaert (WIELS Contemporary Art Centre, Brussel·les) i Benjamin Weil (Director Artístic, Centro Botín, Santander).
LOOP Fair
Més de 4.500 professionals acreditats han visitat durant tres dies la LOOP Fair i el programa de LOOP Talks. Entre ells hi ha representants d’alt nivell de l’escena de l’art internacional, com Patrizia Sandretto Re Rebaudengo (fundadora de la Fondazione Sandretto Re Rebaudengo de Torí), Hans Ulrich Obrist (Director Artístic de les Serpentine Galleries de Londres)
El tema de la producció ha ocupat els debats de LOOP Talks, que ha reunit a professionals especialistes com Maxa Zoller, Sandra Terdjmann, Monika Kerkmann, Maggie Ellis, Rose Cupit, Paola Ugolini i artistes com MASBEDO, Rä di Martino, o Hans Op de Beeck.
Entre els més de cent col·leccionistes i representants d’institucions que han estat presents aquest any trobem Julia Stoscheck Collection, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Centre Pompidou, Fundació Joan Miró, Pushkin State Museum of Fine Arts, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary Museum, Fundació “La Caixa”, o Fondation entreprise Ricard.
El compromís de LOOP Fair amb la vídeo creació afavoreix un espai de trobada i relació entre agents de diversos països i espais de treball, i converteix la fira en una oportunitat per avaluar, debatre, tastar la creació en aquest àmbit i generar nous projectes i relacions.
Aquest any destaca la mirada crítica a la historia i l’actualitat, tractant temes polítics i socials des de una multiplicitat de propostes formals que inclouen l’animació, el cinema experimental, o la realitat virtual, formats que obren el vídeo a nous horitzons tan a nivell de formats com de continguts.
Un any més LOOP es converteix en una plataforma de pensament i promoció del vídeo, per entendre la nostra contemporaneïtat des de la producció d’imatges en moviment.
LOOP Barcelona en xifres
LOOP festival
238 artistes - 71 comissaris - 70 espais - 27 exposicions - 15 activitats
Loop Fair
42 artistes de 26 països - 20 dones – 47’6% - 22 homes – 52’4% - 26 europeus – 61’9% con especial importància dels països de l’est - 3 espanyols – María Ruido, Núria Güell, Lois Patiño - 11 asiàtics – 26’1% - 3 americans – 7’14% - 1 africà - 1 oceànic - 42 galeries de 20 països - 36 europees – 81% - 8 asiàtiques – 19% - 6 espanyoles – 14’3% - 16 galeries que participen per primer cop - 42 films realitzats entre 1978 i 2018 - 10 premières - Durada mitja 16’03’’ - Total 11.30 hores de vídeo
L’obra més cara és de 50.000 euros de l’artista Derek Kreckler representat per la galeria alemanya Jarvis Dooney, seguida per la peça de Hans Op de Beeck valorada en 34.000 euros de la galeria Ron Mandos. La peça de menor preu és la del duet d’artistes holandesos Sander Breure & Witte van Hulzen representants per tegenboschvanvreden de Amsterdam.
El preu mitjà és de 13.200 euros + iva
Edicions totals 251
Edició mitja 5 – el 50% son edicions de cinc exemplars.
LOOP Studies
LOOP Talks - 20 professionals de 16 institucions - 9 debats
Professional Meetings
Més de 100 professionals en 14 taules de treball
A la imatge, habitació 212. Ag Galerie Parisa. Aminolahi. Foto Carlos Collado.