En el marc de la commemoració del 20è aniversari de la inscripció de l'art rupestre de l'arc mediterrani de la península Ibèrica en la llista de Patrimoni Mundial de la UNESCO, el Museu d'Arqueologia de Catalunya va organitzar el dijous 22 de novembre el I workshop "Art rupestre i neolitització", amb una gran assistència de públic. Dotze especialistes de reconegut prestigi en recerca i gestió dels jaciments es van encarregar de coordinar i integrar les contribucions d'aquelles persones i equips que treballen en diverses temàtiques de l'art rupestre.
Els diferents participants han exposat i debatut l'estat actual de la recerca en art rupestre a Catalunya, Aragó i València, en relació a les manifestacions artístiques i el paper que va tenir el neolític en el desenvolupament de l'art llevantí.
La presentació del director del Museu d'Arqueologia de Catalunya, Jusèp Boya, va donar pas a la conferència marc "Art rupestre i neolitització" exposada per Josep Bosch, director del Museu de Gavà.
La primera sessió va comptar amb la participació de Maite Miró, cap del Servei d'Arqueologia i Paleontologia de la Generalitat de Catalunya, que va parlar de les actuacions sobre els conjunts d'art rupestre a Catalunya; Àngels Casanovas, conservadora del MAC, va detallar el fons documental d'art rupestre del MAC; Inés Domingo, professora associada de la UB i investigadora d'ICREA, va presentar la ponència "Redefinint l'art Llevantí des de la interdisciplinarietat"; Ramon Viñas, investigador a l'URV-IPHES, va centrar l'Estat actual de la problemàtica de les datacions"; el Tommaso Mattioli, investigador a la UB va parlar sobre l'art rupestre i els paisatges sonors, i el Manuel Bea, investigador a la Universidad de Saragossa, sobre les noves tecnologies aplicades al patrimoni de l'art rupestre.
La segona sessió ha estat centrada en "Espais patrimonials (Valltorta, Cogul, Ulldecona, Montblanc, Matarranya)" en la qual han participat Anna M. Garrido, del Museu d'Arqueologia de Catalunya; Agustí Vericat, del Centre d'Interpretació d'Art Rupestre dels Abrics de l'Ermita (Ulldecona); Ramon Viñas, del Centre d'Interpretació de l'Art Rupestre, Muntanyes de Prades (Montblanc); Marina Miquel, del Centre d'Interpretació de l'Art Rupestre de la Roca dels Moros (El Cogul); Ana Casasús i David Arrufat, Dpto. Patrimonio Cultural de la Comarca del Matarranya i Pilar Vidal, del Parc Cultural Valltorta-Gasulla.
Un cop finalitzat el workshop va tenir lloc la conferència "Arte rupestre levantino", a càrrec del Manuel Bea.
El workshop ha posat de manifest que el treball orienta a entendre l'art rupestre vinculat amb el seu context cultural i natural i ha aportat novetats destacades:
Inés Domingo va presentar les darreres troballes de tres nous conjunts llevantins a Castelló, dos a Vilafranca i un a Portell. Tenen trets característics d'aquest art i altres aspectes singulars, i omplen un buit en la distribució de l'art llevantí. Tot i ser inèdites encara en l'àmbit científic, en els darrers anys ja se n'han fet ressò els mitjans nacionals i internacionals.
Tommaso Mattioli va presentar l'evidència de les relacions entre l'acústica i l'art rupestre neolític en examinar la sonoritat dels paisatges de l'art rupestre. La importància del so en les relacions socials i en les activitats religioses fa que aquest aspecte dels jaciments d'art rupestre sigui essencial per comprendre les societats que el produeixen.
Anna M. Garrido va avançar les accions d'impuls que s'han engegat per dinamitzar la Ruta de l'Art Rupestre des del Museu d'Arqueologia de Catalunya i que s'implementaran durant el 2019. Aquestes giraran al voltant de la incorporació de nous conjunts al projecte i de la producció d'una exposició que, amb el nom "Art primer", es dedicarà a les primeres manifestacions artístiques humanes.
Agustí Vericat va exposar la implementació de la senyalització interpretativa de l'Abric 4, actualització de l'app e-Art amb ulleres de realitat virtual i interpretació del paisatge, continuant treballant per la conservació dels panells pintats amb el projecte 4D-VULL. També va explicar la complementació de l'oferta educativa amb el concepte gamificació que tan bons resultats els ha donat, i la integració de nous públics mitjançant nous llenguatges com la música i l'Art Contemporani amb els projectes Patrimonium i Ebre, Música/Art i Patrimoni.
L'Ana Casasús i en David Arrufat, del Dept. Patrimonio Cultural de la Comarca del Matarranya, van presentar les accions de protecció i la posada en valor i difusió de l'art rupestre que han fet durant els últims anys des de la Comarca del Matarranya. Enguany han estat treballant en el tancament i valoració a través de la senyalització de les pintures de Les Caigudes del Salbime de Massalió, que també estan incloses a l'App. 'Matarranya Rock Art'.