Som Cultura, el mes de les experiències culturals a la Costa Brava i el Pirineu de Girona que té lloc al novembre, ha tancat la cinquena edició amb 8.121 usuaris que han participat a les activitats a distància proposades pel festival de les comarques de Girona. La proposta cultural s'ha reinventat en aquesta edició per oferir continguts culturals als usuaris malgrat les restriccions derivades de la COVID-19, que han impedit que es duguessin a terme les propostes presencials programades inicialment.
Les activitats a distància s'han estructurat en quatre àmbits. En destaca el gran seguiment de la proposta «Els museus a casa», organitzada per la Xarxa Territorial de Museus de les Comarques de Girona. Disset equipaments gironins han ofert al llarg del mes de novembre càpsules de vídeos amb tallers infantils que s'han difós a través de diverses plataformes digitals i del web del Som Cultura. Aquesta activitat ha substituït la proposta presencial «Els museus surten al carrer», que enguany no ha tingut lloc per precaució, en tractar-se d'una proposta que cada any reuneix més de cinc-cents participants de diferents municipis, principalment nens i nenes i les seves famílies.
Una altra de les propostes a distància que han registrat més participació són les visites guiades virtuals o els directes a les xarxes socials per conèixer diversos espais patrimonials i equipaments de les comarques gironines. Sense moure's de casa, els usuaris han pogut visitar el nucli medieval de Corçà, els búnquers de punta Falconera a Roses o les exposicions «El farcell de la postguerra. Quan la gana aguditza l'enginy», de l'Ecomuseu-Farinera de Castelló d'Empúries, o la mostra «Pintar, crear, viure. Dones artistes a l'Alt Empordà (1830-1699)», del Museu de l'Empordà. La programació a distància del Som Cultura s'ha completat amb jocs en línia (Quiz, Kahoo o Memory) i vídeos amb llegendes de poblacions de les comarques gironines, com Palafrugell, Ripoll i Girona.
La quarta edició del festival, completament presencial, va tancar amb 1.418 participants, una xifra similar a la de les primeres edicions, i un índex d'ocupació del 80 %.
L'organització del festival vol posar en valor l'èxit de l'edició i la seva capacitat per reinventar-se i oferir una programació a distància que ha permès que el públic hagi gaudit de manera segura de la rica i diversa oferta cultural de les comarques gironines. En aquesta mateixa línia cal destacar la generació de recursos i continguts culturals de qualitat que es podran continuar consumint a través del web del festival: https://somcultura.costabrava.org. Alguns museus que han participat en la campanya ofereixen aquests continguts als centres docents de primària i secundària perquè els alumnes puguin desenvolupar les mateixes activitats també des de l'aula.
Som Cultura és el mes de les experiències culturals a la Costa Brava i el Pirineu de Girona i ha celebrat enguany la cinquena edició, amb propostes genuïnes ofertes per les entitats i les empreses associades al Club de Màrqueting Cultura i Identitat del Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona.
Foto: Xènia Gasull. PTCBG.