Som Cultura, el mes de les experiències culturals a la Costa Brava i el Pirineu de Girona que té lloc al novembre, ha tancat la programació amb un total de 1.812 participants, una xifra molt similar a l'enregistrada en l'edició de l'any passat, tot i que enguany s'ha reduït el nombre d'activitats per donar prioritat a la qualitat davant de la quantitat. Un altre factor que ha afectat la programació ha estat la meteorologia del tercer cap de setmana de novembre, que ha obligat a cancel·lar propostes que tenien demanda.
L'organització del festival vol donar valor a les activitats inclusives de la programació d'enguany, que han permès apropar les activitats culturals a col·lectius que tenen més dificultats per accedir a l'oferta de lleure. D'aquest àmbit han destacat la visita al monestir de Sant Pere de Galligants de Girona, adaptada a les persones amb problemes d'Alzheimer i als seus cuidadors, o la visita al jaciment iber d'Ullastret per a persones amb diversitat funcional visual.
Un dels indicadors més positius d'aquesta edició del Som Cultura ha estat l'elevat índex d'ocupació de les 51 propostes programades, que han registrat una assistència global del 85,12%, la més alta de les tres edicions que s'han dut a terme. De fet, prop de la meitat de les activitats van exhaurir les places o van haver d'ampliar l'aforament a causa de l'elevada demanda.
L'activitat amb un major nombre de públic va ser «Els museus surten al carrer», a Sant Feliu de Guíxols, que va reunir una quinzena de centres de la Xarxa de Museus de les Comarques Gironines. Més de 450 persones, entre nens i nenes acompanyats pels seus familiars, van poder gaudir d'una selecció de tallers de tota mena en una activitat familiar que celebrava la segona edició i que ja està plenament consolidada com una de les propostes pròpies del Som Cultura que desperta més interès.
Enquesta de valoració
Arran dels resultats de l'enquesta telemàtica realitzada per l'organització, els usuaris del Som Cultura han puntuat amb una nota molt alta les activitats programades. Pel que fa a cada activitat, un 87% dels participants van concedir la màxima puntuació, mentre que un 11,4 % la va valorar com a bona, i un 1,6% com a normal.
Pel que fa a la procedència, els usuaris són majoritàriament de les comarques gironines, en un 65%, mentre que el 35% restant prové de les comarques de Barcelona, especialment de la capital. Per edats, el grup més nombrós (41,2%) són les persones d'entre 30 a 50 anys, seguit d'usuaris d'entre 50 a 65 anys (36,5%). La majoria realitzen l'activitat en família (35,9%), seguits pels que la duen a terme amb amics (34,3%). També un 25% fa l'activitat en parella, i només un 4,2% la realitza en solitari.
Finalment, gairebé la meitat dels usuaris (48,3%) reconeixen que han dinat o sopat a la zona a causa de la seva participació en les activitats del Som Cultura, mentre que un 9,6% asseguren que s'han quedat a dormir per l'assistència al festival.
Som Cultura és el mes de les experiències culturals a la Costa Brava i el Pirineu de Girona i enguany ha celebrat la tercera edició amb més d'una cinquantena de propostes genuïnes ofertes per les entitats i empreses associades al Club de Màrqueting Cultura i Identitat del Patronat de Turisme Costa Brava Girona. Continuant amb la commemoració de l'Any del Turisme Cultural, el festival ha presentat una selecció d'activitats especials per descobrir l'àmplia oferta cultural, patrimonial i d'espectacles de les comarques gironines.
Foto: Xènia Gasull. PTCBG.