El Museu Nacional d'Art de Catalunya, Parc de Montjuïc de Barcelona, rep la donació de 254 fotografies del mestre pictorialista Casals i Ariet.
La donació de fotografies de Josep Maria Casals i Ariet (Viladrau, 1901-Barcelona, 1986) efectuada per la seva filla, Gabriela Casals Roig, consta de 254 bromolis transportats, 1.164 diapositives en color i un ampli repertori de còpies de treball –més de 13.000 exemplars sobre paper, acetat i vidre– que permeten atansar-se de manera privilegiada al procés de creació de l’artista.
Aquesta donació enriqueix de forma extraordinària la col·lecció de fotografia del Museu Nacional d’Art de Catalunya que compta amb la més àmplia representació d’obres que es conserven d’aquest mestre del pictorialisme català. L’excepcional conjunt, únic a les col·leccions públiques del país, i d’un gran valor artístic i patrimonial, es trobava en dipòsit al museu des de l’any 2006.
El director del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Pepe Serra, vol destacar molt especialment “la gran tasca realitzada per la família, que ha permès la preservació de l’obra de Casals i Ariet, així com la generositat de la filla de l’artista en fer aquesta donació”.
Josep Maria Casals i Ariet va ser un dels principals exponents catalans del pictorialisme, moviment sorgit a les darreres dècades del segle XIX amb el propòsit d’elevar la fotografia a la categoria d’art mitjançant la reproducció de temes pictòrics i l’ús d’elaborats recursos tècnics de positivat.
El museu compta amb obres d’altres fotògrafs pictorialistes com ara Miquel Renom, Pere Casas Abarca, Joan Vilatobà, Joaquim Pla Janini o Antoni Campañà.
El gruix de la producció de Casals i Ariet -comptable de professió i de formació autodidacta-, està format per paisatges muntanyencs, marines, vistes de ports, natures mortes i retrats, temes que va resoldre amb un gran sentit de la llum, els valors atmosfèrics i la composició, així com amb ple domini de la tècnica pigmentària del bromoli transportat, que atorga a les fotografies qualitats properes als gravats, a més d’una major estabilitat.
Fidel a l’estètica pictorialista al llarg de tota la seva vida, Casals va donar a conèixer la seva obra en diverses exposicions celebrades a l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya –institució de la qual va ser soci– i en altres mostres locals, nacionals i internacionals. L’any 1994 va ser objecte d’una primera retrospectiva, Casals i Ariet, el darrer clàssic (Centre Cultural de la Fundació la Caixa, Vic).
A la imatge, Casals i Ariet, "Paisatge".