LS_Online_BONART_1280X150-22

Exposicions

CaixaForum: "Ramon Pichot. D'Els Quatre Gats a la Maison Rose"

CaixaForum: \
Conxita Oliver girona - 04/12/18
CaixaForum Girona presenta fins al 20 de gener del 2019 Ramon Pichot. D'Els Quatre Gats a la Maison Rose. Membre fundador, juntament amb Joaquim Mir, Isidre Nonell i Ricard Canals, entre d’altres, de la coneguda Colla del Safrà, Ramon Pichot (Barcelona, 1871-París, 1925) fou un pintor de caràcter postimpressionista que plasmava la realitat del seu entorn a base del tractament i la preeminència del color, aplicat amb pinzellades curtes i punyents. Més endavant practicà una pintura de traducció naturalista, de factura densament simbòlica influïda pel romanticisme nòrdic. Va començar exposant com els seus companys a Els Quatre Gats, però també va ser amic de pintors de la generació anterior, com ara Ramon Casas i Santiago Rusiñol, i va ser considerat una figura pont de les dues generacions. Una cinquantena de pintures, dibuixos i gravats, la majoria procedents de col·leccions particulars, es presenten a l’exposició Ramon Pichot. D’Els Quatre Gats a la Maison Rose, una mostra –de recorregut itinerant–, organitzada pel MNAC i l’Obra Social La Caixa i comissariada per Isabel Fabregat, autora d’una tesi doctoral sobre l’artista. Es tracta de la primera monogràfica d’aquest pintor, una de les figures més oblidades de l’art català del segle XIX, a través de la qual es recorre la seva vida i obra a partir de tres llocs: Barcelona, on va néixer; París, on va viure i va morir, i Cadaqués, el seu paisatge inspirador i el lloc al qual sempre va estar vinculat. De fet, Cadaqués fou el seu focus d’inspiració i la casa dels seus pares, Ricard Pichot, violoncel·lista i alumne predilecte de Pau Casals, i Antònia Gironès, esdevingué un nucli de trobada de músics i artistes del moment com ara García Lorca, Manuel de Falla, Picasso, Derain o la família Dalí, amb la qual tenien molta relació. Van ser aquests paisatges empordanesos de cales, mar i muntanyes que Ramon Pichot plasmava els que el jove Salvador Dalí va contemplar i va assimilar en les seves obres primerenques. Ramon Pitxot fou el que fa descobrir a Dalí l’impressionisme i el que determinà la seva vocació de pintor. El nen Dalí es va sentir impressionat per aquells quadres i allà va néixer l’artista. I una anècdota: el cognom de la família s’escrivia amb ch fins que J.V. Foix va comentar a Ricard que aquesta grafia calia canviar-la per la tx. D’aquí l’escriptura del cognom del seu nebot, Antoni Pitxot (Figueres, 1934 - Barcelona, 2015), que anys més tard fou íntim amic de Dalí i director del Teatre Museu Dalí. L’exposició marca un recorregut vital i artístic en què són presents els artistes coetanis, però sobretot Picasso i el seu amic Casagemas, amb els quals va tenir una intensa relació a París. Com molts artistes catalans, Ramon Pichot va viatjar a París per conèixer aires de modernitat; però, a diferència d’altres, s’hi va quedar a viure. Durant els primers anys del segle XX va compartir la vida bohèmia parisenca, es va integrar en els seus cercles artístics i ja el 1900 hi presentava la seva primera exposició individual. També va participar en nombrosos certàmens, com ara el 1905 a la Sala dels Fauves, que va generar un gran escàndol i que donaria nom al fauvisme, primer gran moviment d’avantguarda. Pichot i la seva esposa, Laure Gargallo, model d’artistes i coneguda com a Germaine –la dona que havia estat l’obsessió de Carles Casagemas i per la qual es va suïcidar–, es van instal·lar el 1923 a la Maison Rose –un edifici de Montmartre que Rusiñol i Utrillo ja havien pintat– on ell tenia el seu taller i ella regentava un restaurant. Pichot hi va viure fins a la seva mort. A la imatge, Ramon Pichot. Cartell. c. 1898. Col·lecció hereus de Lluís Marquina Pichot.
Baner-180x180-pxVer_llover_Bonart_180x180 px

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90