PB_Online_BONART_1280X150

Exposicions

Stanley Kubrick, espectacle i reflexió al CCCB

Stanley Kubrick, espectacle i reflexió al CCCB
Fina Duran barcelona - 19/12/18
El CCCB de Barcelona exposa fins al 31 de març del 2019, Stanley Kubrick. Anar revisitant l’obra dels mestres serveix, també, per comprovar si l’empremta que ens van deixar s’ha mantingut o si amb el pas del temps s’ha anat diluint. El CCCB ens porta una exposició dels films de Stanley Kubrick i dels objectes que va generar la seva producció i, més enllà d’una possible curiositat mitòmana, el sol fet de tenir la possibilitat de visitar la mostra ens fa obrir un interrogant: el seu mestratge que el converteix, segons paraules de Romà Gubern (Historia del cine, vol II, Editorial Lumen), en un especialista en cinema espectacular que va saber unir l’espectacle amb la dignitat artística i convertir-se en un vehicle d’idees socials, continua viu o, ans al contrari, l’espectacle en el món del cinema, com en tota la resta, ha anat devorant tota possibilitat de reflexió i cada cop més ens trobem immersos en la gratuïtat dels cops d’efecte? La percepció és que actualment l’espectacle camina sol sense l’acompanyament que va caracteritzar l’obra de Kubrick i això dona un nou valor a la mostra, ja que el sol fet de tornar a posar d’actualitat les seves creacions ens pot ajudar a acceptar el que remarca Romà Gubern: donat que el cinema és una realitat industrial que no es pot ignorar i és capaç d’atraure les grans masses, “per què no abordar-lo sense renunciar a la dimensió intel·lectual que tota obra d’art ha de tenir?”. La brillantor del seu llenguatge figuratiu facilitava la possibilitat de fer arribar a un públic més ampli la visió històrica de personatges com ara Spartacus (1960) o Paths of Glory (1958) o de fets històrics com ara Barry Lindon (1975), i en l’exposició es mostra la meticulositat que utilitzava per crear uns personatges plens de força visual i de contingut històric. La recerca realitzada per apropar-se a la història és ben palesa amb el material recollit d’un projecte seu no realitzat al voltant de l’obra de Napoleó. Es podrà seguir també el salt que va fer des de la visió històrica a la ciència-ficció, fins a la seva aportació considerat un gènere menor, i podrem gaudir de materials, vestuari i estris utilitzats a l’obra mestra, i encara referent, 2001. Una odissea de l’espai (1968), on a partir de la seva escena inicial, ja convertida en mite cultural, es mostra el procés d’humanització en el quaternari i es fa un recorregut fictici, des de la prehistòria fins a la futura evolució biològica de l’home, una el·lipsi sobre la condició humana de més de quatre milions d’anys. Un altre aspecte que ens permetrà aprofundir en la mostra és la ja mítica manera de treballar del director obsessionat pel perfeccionisme, tal com ell mateix rebatia als que el criticaven per la seva molt estricta manera de fer i la seva gran meticulositat. Deia Kubrick que s’utilitzava el seu perfeccionisme per atacar-lo, però reafirmava que, si es vol fer una cosa, cal fer-la el millor possible, en cas contrari es perdia temps i diners. L’accés al seu arxiu personal ha possibilitat una aproximació a l’obra d’aquest guardonat director, que, amb les seves pel.lícules, sense cap mena de dubte, va capgirar la història del cinema, a través d’un treball acurat dels efectes especials, una innovadora composició pictòrica, una acurada realització dels temes musicals, però per sobre de tot, com ja hem comentat, l’aportació d’una pinzellada de reflexió a l’espectacle. A la imatge, Eyes Wide Shut, dirigida per Stanley Kubrick (1999; GB/Estats Units). Tom Cruise, Nicole Kidman i Stanley Kubrick durant un descans del rodatge © Warner Bros Entertainment Inc.
Memoria_viscuda_Bonart_180x180 pxthumbnail_arranzbravo. general 04-2014

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88