Amb l’exposició Victor Papanek: la política del disseny, del 31 d’octubre de 2019 al 2 de febrer de 2020, el Museu del Disseny presentarà la primera gran retrospectiva centrada en el dissenyador, autor i activista Victor J. Papanek (1923-1998). L’exposició pretén redescobrir Papanek com un dels pioners més influents del segle XX de l’enfocament d’un disseny social i ecològic que va començar els anys seixanta plantejant la inclusió, la justícia social i la sostenibilitat, uns temes d’una gran rellevància per al disseny actual.
Es tracta d’una exposició tant retrospectiva com temàtica, en centrar-nos en la persona de Papanek, podem comprendre millor un tema més ampli, en concret, la importància del disseny com a eina política.
La mostra inclou peces d’alt valor com ara dibuixos, objectes, pel·lícules, manuscrits i gravats, algunes de les quals són inèdites. Aquestes es complementen amb obres d’alguns dels seus contemporanis de les dècades de 1960 a 1980, entre ells George Nelson, Richard Buckminster Fuller, Marshall McLuhan i la iniciativa de disseny radical Global Tools. L’exposició es complementa amb unes vint obres contemporànies de les àrees de disseny crític i social que proporcionen informació sobre l’impacte durador de Papanek al segle XXI. Al mateix temps, examina com el disseny compromès socialment de Papanek està canviant el nostre món avui.
Victor Papanek: la política del disseny és una col·laboració entre el Vitra Design Museum i el Museu del Disseny de Barcelona, juntament amb la Fundació Victor J. Papanek, Universitat d’Arts Aplicades de Viena.
El disseny social serà la línia principal de treball del Museu del Disseny pel 2019. Ho veurem en la programació de la jornada Disseny en família, a les Jornades Disseny per Viure i a altres activitats i propostes que posaran l’accent, des de la pràctica i la reflexió,en aquest àmbit del disseny.
"El boom de la publicitat. Reclams de llauna, cartó i rajola. 1890-1950" fins al 31 de març de 2019
L’exposició fa un recorregut, des del final del segle XIX fins a mitjan segle XX, per la publicitat comercial dedicada especialment a la difusió de productes d’ús quotidià. En aquest període la llauna, el cartó i la rajola ceràmica van ser importants suports publicitaris que van contribuir a una gran difusió dels productes anunciats, sobretot en els establiments comercials—petits comerços o grans magatzems—, damunt dels taulells, als aparadors de les botigues o a les façanes. Van ser unes peces publicitàries que es van integrar molt bé en el paisatge quotidià col·locades en llocs estratègics i concorreguts, fet que va contribuir a la seva popularitat.
Hi trobareu 250 peces, imatges publicitàries icòniques de marques i productes d’ús quotidià. Les obres provenen de la Col·lecció Mateu Llinàs i Audet de Barcelona -llauna i cartró- i del Museu de Manises de València-ceràmica-.
Al gener comencen les activitats paral·leles a l’exposició amb conferències a càrrec de Lluís Bassat o Albert Isern, entre altres.
"Joaquim Capdevila, joier” l’octubre del 2019
Dins el marc d’ENJOIA’T, els Premis de Joieria Contemporània organitzats per l’AFAD que seleccionen les creacions contemporànies més destacades del sector de la joieria, el Museu del Disseny organitza una mostra retrospectiva del joier Joaquim Capdevila, una de les figures clau de la “Nova joia catalana”,un renovador de la visió de la joia com a via d’expressió artística. Fruit d’aquesta reflexió sobre la joia i el seu paper en el món de l’art contemporani , va néixer, el 1979, Orfebres FAD, per impulsar la creació i difusió de l’orfebreria catalana i la seva internacionalització. Capdevila, juntament amb altres joiers, en va ser un dels impulsors.
IV Jornada de creativitat i tendències l’11 d’abril de 2019
Quarta edició d’aquesta Jornada que vol acostar les idees, conceptes i pràctiques innovadores de les grans tendències del mercat a un públic de professionals del disseny i de les indústries creatives.
Enguany l’emoció i l’experiència multisensorial són el punt de partida de les conferències, tallers i propostes de la jornada.
Com a caps de cartell: el filòsof francès Gilles Lipovetsky que parlarà de sobre la importància de les experiències emocionals i multisensorials, o els britànics Bompas & Parr, un dels estudis creatius de referència en food design i experiències immersives amb projectes arreu del món.
Com cada any, hi haurà la visió de futur d’una empresa autoritat de les tendències que ens orientarà en la incidència de la macrotedència en el disseny de moda, mobiliari, packaging o el disseny gràfic .
Es descobrirà de la mà d’experts i equips creatius d’empreses i marques com es treballa l’ Storytelling interactiu, com es generen propostes d’experiència sorprenents, immersives i participatives pels públics o, les últimes tendències en investigació d’usuari i disseny de serveis.
Als tallers experiencials s'explorarà passat, present i futur de la mà d’artistes i dissenyadors a través de peces de la col·lecció del Museu del Disseny que serviran d’inspiració.
A la imatge, Papanek. La política del disseny.