BonartBanner_1280x150_curtmetratge

Exposicions

El col·lectiu rus AES + F arriba a galeria Senda

El col·lectiu rus AES + F arriba a galeria Senda
bonart barcelona - 19/01/19
La galeria Senda, carrer Trafalgar 32 de Barcelona, presenta a partir de l'1 de febrer la mostra del col·lectiu rus AES+F Mare Mediterraneum, una invitació per a debatre sobre la migració actual i les polítiques públiques i socials. L’exposició mostrarà la sèrie completa de figures de porcellana pintades a mà amb escenes de rescat a immigrants en el mar Mediterrani, posant en qüestió la fragilitat dels estàndards d'ètica de la societat occidental. Després de la seva exposició a Palermo durant Manifesta 12, el projecte Mare Mediterraneum d’ AES+F es presentarà per primera vegada en una galeria comercial. AES+F identifica el mar Mediterrani com la reserva de la civilització occidental i com a àgora d'intercanvis que ha donat lloc a una herència cultural mestissa i molt diversa. Encara avui és l'epicentre dels majors conflictes ideològics i religiosos. El mar Mediterrani manca de marees i hauria de ser exemple d'estabilitat, però la realitat és ben diferent. Les guerres, dictadures i les fams expulsen avui dia a refugiats i immigrants que han de fer-se al mar per a fugir i salvar-se. D'aquesta manera, enfronten a Europa amb una difícil elecció entre la integritat ètica i la negació de la responsabilitat. El destí tràgic dels immigrants esdevé en un conflicte polític i ideològic que polaritza l'opinió pública amb l'augment de la xenofòbia i la violència ètnica. En aquesta sèrie de nou escenes es presenten diversos rescats marins on el grup AES+F es proposa “convertir la crueltat i les agressions en amor” segons el comissari David Elliot. Com en els seus treballs previs, AES+F utilitza mons de fantasia per a il·lustrar el drama contemporani dels immigrants. Es difumina així la línia entre la realitat i la fantasia, la història i el temps; i es construeix una metàfora a través d'imaginaris glamorosos, seductors i alhora, alarmants i artificials. D'aquesta manera, se'ns presenten figures de porcellana en escenes grupals estilitzades a partir de models iconogràfics propis d'escenes religioses del Barroc. La depuració formal, la delicadesa i la contenció expressiva es materialitza en escultures de silueta esvelta i cuidada anatomia. Els personatges redemptors que rescaten als immigrants es troben abillats com turistes de platja en al·lusió al model de vida ociós dels residents a Europa i tota l'escena descansa sobre un fons d'onatge en forma de núvols, a manera d'una visió celestial on els immigrants aconsegueixen la salvació i ascendeixen al jardí del Edén del paradís europeu. Des dels seus orígens, la porcellana ha estat un símbol de prosperitat burgesa i confort. D'acord amb AES+F, els actuals corrents de migració imposen a Europa un dilema: l'acceptació dels refugiats a costa dels seus amfitrions, o el rebuig en un acte inhumà i cínic que posaria en dubte la base ètica i credibilitat moral d'Europa.
D'altra banda, tradicionalment les figures de porcellana s'han mantingut salvaguardades durant generacions, però el risc d'una pèrdua sobtada sempre està present. Com la porcellana, la comoditat es trenca fàcilment.
Aquest projecte va ser presentat durant Manifesta 12 a Sicília des del juny fins al setembre de 2018 en el Teatre Massimo de Palerm; la sèrie completa es troba ara a Barcelona. En paral·lel a aquesta exposició, el projecte anomenat “Invers Mundus” presentat amb anterioritat a galeria Senda durant el festival Loop de 2016, serà mostrat a la Casa Rusia de Barcelona.
AES + F és un grup artístic format pels membres Tatiana Arzamasova, Lev Evzovich, Evgeny Svyatsky i Vladimir Fridkes, i conegut pel seu art multimèdia. En primera instància es va formar el 1987 com AES, i el 1995 es va convertir en AES + F; Els artistes actualment viuen i treballen a Moscú. El Museu Estatal Rus de Sant Petersburg va celebrar la seva primera retrospectiva al 2007. En els últims anys, també han comptat amb exposicions a tot el món, incloent la 5a Biennal d'Art Contemporani de Moscú en 2015, el Museu Cobra d'Art Modern als Països Baixos, Casino Luxemburg – Fòrum d'art contemporani, la 4a Biennal Gwangiu a Corea del Sud, el Museu d'Art Contemporani de Sydney, o el Museu d'Art Modern a Estocolm, entre altres. A la imatge, AES+F, "Mare Mediterraneum #9", 2017.
GA_Online_BONART_180X180Banner-HCB-180x180px_v1-cat-1

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88