El Museu Nacional Thyssen-Bornemisza, passeig del Prado 8 de Madrid, presenta del 19 de febrer al 26 de maig de 2019 a una exposició retrospectiva de l'artista francès Balthasar Klossowski de Rola (1908-2001), conegut com Balthus, organitzada conjuntament amb la Fondation Beyeler a Riehen / Basilea, on ha pogut visitar-se fins gener de 2019, i amb el generós suport de la família del pintor.
Considerat un dels grans mestres de l'art del segle XX, Balthus és sens dubte també un dels pintors més singulars del seu temps. La seva obra, diversa i ambigua i tan admirada com rebutjada, va seguir un camí virtualment contrari al desenvolupament de les avantguardes. El mateix artista va assenyalar explícitament algunes de les seves influències en la tradició històrica i artística, de Piero della Francesca a Caravaggio, Poussin, Géricault o Courbet. En una anàlisi més detingut, s'observen també referències a moviments més moderns, com la Nova Objectivitat, així com dels recursos de les il·lustracions populars de llibres infantils del segle XIX, com Alícia al País de les Meravelles. En el seu desinterès de la modernitat, que podria qualificar-se de 'postmodern', Balthus va desenvolupar un estil figuratiu personal i únic, allunyat de qualsevol etiqueta.
Comissariada per Raphaël Bouvier, Michiko Kono i Juan Ángel López-Manzanares, l'exposició, primera monogràfica que es presenta a Espanya en més de vint anys, reuneix 47 obres, majoritàriament pintures de gran format, que cobreixen totes les etapes de la seva carrera des de la dècada de 1920. la selecció inclou algunes de les seves obres més importants com El carrer (1933), que es veurà a Espanya per primera vegada, la toilette de Cathy (1933), Els germans Blanchard (1937), o Thérèse i Thérèse somiant, totes dues de 1938 i magnífics exemples de les seves polèmics retrats de joves adolescents.
A la imatge, obra de Balthus (detall). © Balthus, 2019