El Museu Reina Sofia ha preparat una programació cinematogràfica per 2019 que consolida i reafirma les línies desenvolupades en els últims anys: el cinema com una altra manera de mirar i de confrontar l'experiència davant del món, les derives i mutacions de l'audiovisual contemporani i la relació entre les avantguardes artístiques i la pràctica fílmica. El programa de cinema està comissariat per Chema González, cap d'activitats culturals i audiovisuals del Museu Reina Sofia.
Cinema experimental a Amèrica Llatina, els treballs de Josep Renau i un cicle de cartes blanques d'Albert Serra són algunes de les propostes cinematogràfiques del 2019. A tot això se sumen dues retrospectives dedicades a Sarah Maldoror i a Chantal Akerman, noves edicions del programa Intervals, i el cinema d'estiu.
L'any cinematogràfic comença demà dijous amb una nova proposta de Intervals, la sèrie de projeccions i presentacions de films recents que, mancats de distribució comercial, delineen l'estat múltiple del cinema contemporani. Aquest interval està dedicat a la pel·lícula Ainhoa, jo no sóc aquesta, de Carolina Astudillo, un dels assajos documentals protagonistes del 2018. La pel·lícula entreteixeix una narració privada i personal dels subjectes i moments de la dècada de 1990 a Espanya, en connexió amb el mateix període xilè, a través de la història de tres dones: Ainhoa Mata, la malaguanyada protagonista; Carolina Astudillo, la directora; i Isabel Cadenes Canó, l'amiga escriptora. Es projectarà els dies 24 i 26 i gener a les 19.00 hores, amb presència de la directora. El programa intervals continuarà al llarg de l'any amb pel·lícules i la presència de Yervant Gianikian, Filipa César, Serguei Loznitsa i Manthia Diawara, entre d'altres.
A finals d'aquest mes arrenca un dels principals cicle d'enguany: Ismo, Ismo, Ismo: cinema experimental a Amèrica Llatina. Des del 30 de gener i fins al 13 de març, es mostrarà la diversitat del cinema experimental a Amèrica Llatina, produït a la cruïlla entre radicalisme polític, arts plàstiques, fotografia, antropologia, documental experimental, performances avantguardistes i la revisió crítica del Tercer Cinema.
Al llarg de 13 sessions temàtiques, més la introducció panoràmica dels comissaris, Jesse Lerner i Luciano Piazza, el cicle ofereix un ampli glossari per aproximar-se a la producció audiovisual a contra corrent a Amèrica Llatina. Amb obres d'artistes d'Argentina, Brasil, Bolívia, Xile, Colòmbia, Cuba, Equador, Mèxic, Paraguai, Perú, Uruguai, Veneçuela, Puerto Rico i els Estats Units, com Enrique Pineda, Manuel DeLanda, Narcisa Hirsch, Sergio Peo, Rolando Penya, Raúl Ruiz, Álvaro Cepeda, Horaci Coppola, Mariana Botey, Rafael Montañez Ortiz, Alfredo Salomó, Pau Alzina, Taller Independent de Cinema Experimental, Beatriz Santiago Muñoz, Claudio Caldini i Camilo Restrepo, entre molts altres.
A la imatge, una de les pel·lícules d'Albert Serra.