L'artista plàstica Maria Bueno visibilitza la història afro-andalusa en dos murals realitzats al costat d'estudiants del 2n de l'ESO de l'Institut Cánovas del Castell de Màlaga. El projecte complet inclourà la realització de dos murals col·laboratius a Cadis (principis de febrer) ia Sevilla.
Espanya no és un país únicament conformat per població blanca i si per una mestissa, cada vegada més heterogènia. No obstant això, tot i que una part de la història d'Espanya està lligada a la comunitat africana, aquesta ha estat silenciada i rarament apareix en els llibres de text. La necessitat de visibilitzar l'Espanya africana és el punt de partida d'aquesta iniciativa artístic-educativa que Maria Bueno ha desenvolupat conjuntament amb la seva filla, Maià Fernandes, adolescent afro-descendent, estudiant de 2n de Batxillerat.
Es tracta d'un projecte que neix amb l'objectiu de "rascar" en la història i valorar oblidades referències afro-espanyoles. De la mà d'un personatge de ficció, que presenta els murals, creat per la mateixa Maià i anomenat FridAfro, aquest compta a l'espectador, per exemple, l'origen de la malaguenya carrer Els Negres; la història del pintor barroc, Juan Pareja, nascut a Antequera i persona esclavitzada de Diego Velázquez; la vida de Càndida Huelva; i la contribució històrica de l'erudit Joan de Sessa.
L'Institut Cánovas del Castillo ha estat la primera parada d'aquest projecte andalús, que continuarà el seu periple en els pròxims mesos a Cadis per, igual que a Màlaga, plasmar capítols de la història andalusa lligada a l'Àfrica. El projecte culminarà a Sevilla. Les dues ciutats, Cadis i Sevilla, es caracteritzen per la seva forta història esclavista, lligada als seus ports.
Maria Bueno (Màlaga, 1976) fa més de 15 anys concebent obres i projectes artístics que impliquen, sovint, a diferents grups de persones. Això es tradueix en un pensament singular, plural i divers, derivat d'un laboriós treball previ, a través d'emocions, sentiments i records. El seu treball ha estat ressenyat al New York Times, gràcies als seus projectes artístics col·laboratius, de compromís social
A la imatge, alumnes de 2n de l'ESO de l'Institut Cánovas del Castell donen forma als dos murals del projecte "FridAfro: la meva herència africana".