PB_Online_BONART_1280X150

Exposicions

El Museu del Disseny de Barcelona presenta nova agenda d'activitats

El Museu del Disseny de Barcelona presenta nova agenda d\'activitats
bonart barcelona - 26/01/19
El Museu del Disseny de Barcelona, plaça de les Glóries Catalanes 37-38 presenta nova agenda d'activitats del 24 al 31 gener de 2019. Fins al 31 de març presenta l'exposició temporal El boom de la publicitat. Reclams de llauna, cartró i rajola. 1890-1950, un recorregut, des del final del segle XIX fins a mitjan segle XX, per la publicitat comercial gràfica dedicada especialment a la difusió de productes d’ús quotidià. L’exposició fa un recorregut, des del final del segle XIX fins a mitjan segle XX, per la publicitat comercial gràfica dedicada especialment a la difusió de productes d’ús quotidià: alimentaris, vins i caves, farmacèutics, d’higiene i perfums, tabac, maquinària.... Més enllà dels populars cartells de paper, com la mostra posa de relleu, la publicitat adoptà altres suports com van ser la llauna, el cartró i la rajola ceràmica. Aquest fet va contribuir a una difusió més gran dels productes anunciats, sobretot en els establiments comercials, damunt dels taulells, als aparadors de les botigues o en les parets de les façanes. Cartells bidimensionals de llauna i cartró i, fins i tot peces tridimensionals de gran format en el cas del cartró, funcionaven com a reclam potent a l’entrada dels establiments, sovint amb figures retallades de mida real que esdevingueren icones populars del seu temps. La finalitat era propagar les qualitats i els avantatges dels productes, sobretot posant en relleu el nom del fabricant, que en un esforç per posicionar-se en el mercat començava a utilitzar el disseny per crear una imatge de marca atractiva. L’estampació cromolitogràfica (litografia amb colors), aleshores un procediment de reproducció innovador que contribuí a la divulgació del cartell publicitari en paper, va aplicar-se també sobre llauna i cartró, omplint de color el món de la publicitat com ja havia fet amb el món editorial. D’altra banda, pel que fa a les rajoles, les més refinades eren producte de l’antiga tècnica del tubat (cordó d’argila separador de vernissos pintats usats per a diferenciar els traços de la decoració), recuperada a finals del segle XIX i aplicada especialment en els plafons publicitaris aplicat a les pastes blanques que assolien un relleu de gran qualitat. Les terres valencianes en van ser el focus principal. Una gran part dels reclams exposats són produïts a Catalunya, llevat de la publicitat ceràmica, procedent majoritàriament de València. L’exposició presenta més de 250 peces, obra tant d’artistes com de professionals de la il·lustració, sovint anònims, provinents de la Col·lecció Mateu Llinàs i Audet de Barcelona i del Museu de Manises (València). N’és objectiu acostar a tots els públics aquests reclams publicitaris, tan populars en el seu moment, i que avui pertanyen al món del col·leccionisme i els museus i han assolit la consideració de patrimoni cultural per la seva dimensió comunicadora, artística i social. És un patrimoni que evocarà un passat llunyà als més grans i als no tan grans i que despertarà l’interès i l’admiració dels més joves en descobrir la força d’unes icones que han perdurat durant vora un segle, adaptant-se al pas del temps. Sens dubte, aquest patrimoni, concebut originàriament com un producte efímer, ha de ser molt inspirador per a les noves generacions de professionals. Els dies 21 i 22 de febrer acull les jornades Futurs del disseny gràfic. Noves pràctiques i significats, on professionals i estudiants tenen l'oportunitat de reflexionar junts en aquestes jornades organitzades per l'ADG-FAD en col·laboració amb el Museu del Disseny. El disseny gràfic, des de finals del segle XX està patint grans transformacions, en part degut al pas d'una economia basada en els productes a una altra que circula entorn dels serveis, la informació i el coneixement. L'ADG-FAD i el Museu del Disseny volem conèixer què pensen els dissenyadors sobre aquestes transformacions, com les viuen i com estan influint en el seu treball quotidià. Volem reflexionar junts sobre quin pot ser el futur del disseny gràfic en la seva relació amb les persones, institucions i empreses així com amb altres disciplines. Amb aquesta finalitat s'han organitzat les Jornades Futurs del Disseny Gràfic. Noves pràctiques i significats. Precedides per un cicle de conferències sobre el passat més recent del disseny gràfic, les jornades ofereixen un fòrum en el qual professionals del disseny (en el seu sentit més ampli) puguin donar a conèixer els seus treballs i les seves propostes teòriques, fruit de la recerca i de reflexions ben fonamentades sobre la situació actual del disseny gràfic i sobre les seves perspectives de futur. El 29 de gener a les 17.00 h presenta la sessió de cinema Wonderstruck a la Filmoteca de Catalunya, plaça Salvador de Seguí. El paper de l’art: saber “meravellar”, crear una realitat diferent. El Museu col·labora en la projecció de la pel·lícula dins de cicle Per amor a les Arts, de la Filmoteca de Catalunya. El Museu del Disseny se suma per primera vegada al projecte Per amor a les Arts, impulsat per la Filmoteca de Catalunya i el Museu Nacional d’Art de Catalunya. Conjuntament amb el FAD, aportarà la seva especialitat a una programació que busca la sintonia entre programacions i pel·lícules derivades dels mateixos textos, partitures, espais escènics i arquitectònics o pintures. Variat en formes i gèneres, el cinema no deixa de retroalimentar totes aquestes disciplines amb mirades originals i sempre enriquidores. Wonderstruck és el títol de la primera pel·lícula amb la qual col·laboren el Museu del Disseny i el FAD. Un museu i la maqueta gegant d’una ciutat són els protagonistes d’aquesta emotiva fantasia del director de Carol. La pel·lícula és apta per a tots els públics i es projectarà en VOSC (versió original subtitulada en català). Presentarà el film Ignasi Cristià, dramaturg i escenògraf especialitzat en disseny d'espais immersius. Ha dissenyat tota mena d'espais, des de museus i exposicions fins a espais corporatius passant per escenografies teatrals i operístiques, així com múltiples produccions audiovisuals. Les seves creacions es caracteritzen per provocar una connexió sensorial entre persones i espais. Desenvolupa la seva activitat des d'Estudi Ignasi Cristià, un estudi de creació d'espais que treballa en l'àmbit de la museografia, l'escenografia, l'arquitectura, la producció audiovisual, l'interiorisme i el disseny d'espais corporatius, especialitzat en projectes d'espais creatius que comuniquen i provoquen experiències. Els caps de setmana presenta tallers en família per a nens i nenes de 6 a 12 anys. Gaudeix d'un cap de setmana creatiu. Aprèn a estampar roba al bac, a crear els teus propis objectes o a fer el teu exlibris personal. Preu 3 € per persona. Els menors han d'anar acompanyats d'un adult. A la imatge, Expositor de peu Artiach. La buena galleta. Cartró.c. 1930. Col·lecció Mateu Llinàs i Audet. Fotografia: Frederic Camallonga
Memoria_viscuda_Bonart_180x180 pxGC_Banner_TotArreu_Bonart_180x180

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90