La galeria RocioSantaCruz, Gran Via de les Corts Catalanes 627 de Barcelona, presenta a partir del 31 de gener i fins al 16 de març la primera exposició individual de Palmira Puig (Tàrrega, 1912-Barcelona, 1978): Palmira Puig-Giró, fotògrafa.
Després d’un examen exhaustiu dels centenars de fulles de contacte i de prop de quatre mil negatius, han aparegut recentment noves fotografies, algunes d'elles signades, que tenen la seva autoria en Palmira Puig.Palmira Puig es va casar per poders el 1943 amb Marcel Giró (Badalona, 1913 - Mira-sol, 2011), a qui coneixia des que eren jovenets. El 1937, fugint de la Guerra Civil, s’havia instal·lat a Colòmbia. La Palmira va anar amb ell i posteriorment es van establir a São Paulo.
És allà on en Marcel reprèn la seva afició per la fotografia i acaba dedicant-s’hi professionalment. Giró esdevingué un dels membres més destacats del Foto C ine Clube Bandeirante (FCCB).Integraven aquest moviment, fundat el 1939, els fotògrafs i artistes Thomaz Farkas, Eduardo Salvatore, Geraldo de Barros, Rubens Teixeira Scavone, German Lorca, José Oiticica Filho i Gaspar Gasparian, entre d’altres. A partir de la dècada dels anys quaranta van començar a qüestionar-se el pictorialisme i van incorporar l’estètica moderna a la fotografia brasilera.El 1956 Palmira Puig fou admesa a l’FCCB. Va ser una de les poques dones, juntament amb Gertrudes Altschul, Menha S. Polacow, Barbara Mors i Dulce G. Carneiro, a formar part d’aquest grup experimental de fotografia i cinema.La Palmira començà aleshores a desenvolupar el seu propi estil fotogràfic i a participar en exposicions internacionals. Molts dels seus treballs d’aquells anys els signava com a Palmira Giró. La seva obra fotogràfica està inscrita en l’estètica de l’Escola Paulista, pionera de la fotografia moderna del Brasil.
Aquesta denominació la va encunyar la crítica de l’època en publicacions especialitzades per anomenar les fotografies modernes del Foto Cine Clube Bandeirante. L’obra de Palmira Puig-Giró s’articula en l’experimentació i audàcia del tractament que atorgava a les seves imatges en blanc i negre. El corpus més important de la seva obra es caracteritza per la poesia i l’elegància de les natures mortes, paisatges i retrats. Una gran delicadesa amara sempre les seves fotografies. La figura humana i el seu entorn s’inscriuenen el nou figurativisme que sorgí, a la darreria dels anys cinquanta, a l’Escola Paulista.
A la imatge, "Sem título (Palmira Puig con cámara)", c. 1950 © Marcel Giró