La Fundación MAPFRE inicia la seva programació expositiva del 2019 a Barcelona amb la mostra Berenice Abbott. Retrats de la modernitat, que proposa un recorregut exhaustiu per la trajectòria d’aquesta fotògrafa estatunidenca, el corpus de feina de la qual és un dels més captivadors de la fotografia nord-americana de la primera meitat del segle XX i fa de pont entre els cercles culturals d’avantguarda de París i de Nova York dels anys vint i trenta.
La idea de la modernitat envaeix tota la feina de Berenice Abbott, des dels seus retrats dels artistes i intel·lectuals més avantguardistes del moment i les seves vistes sorprenents de Nova York –que integren el seu projecte Changing New York– fins a les fotografies de tema científic en què retrata els resultats de diversos fenòmens i experiments. És també un reflex de la modernitat de la mateixa Abbott, del seu caràcter avantguardista i de la seva gran habilitat per identificar i retratar els canvis del seu entorn. En conjunt, les seves fotografies constitueixen un retrat excepcional de la modernitat del nou segle, idea sobre la qual s’organitza aquesta exposició.
A més, emprendre una mostra d’Abbott l’any 2019 exigeix revisar el concepte mateix de «document», de «fotografia artística» i d’«autobiografia». I és que, tot i que la intenció de la fotògrafa de fugir dels suposats artificis de l’art es palpa en les seves imatges, el resultat visual és tan ric i divers que dificulta categoritzar-les sota l’adjectiu documental, i fins i tot obliga a afrontar la impossibilitat última d’una «fotografia documental» sense fissures.
La seva figura és, d’altra banda, essencial per a la valoració de l’obra d’Eugène Atget. Quan tots dos es coneixen a París cap a mitjan anys vint, Abbott queda impressionada per la seva obra; les qualitats que –com pocs– és capaç de percebre-hi li inspiren des del començament un respecte profund pel fotògraf francès i li proporcionen, a més, un important referent en què abocar les seves aspiracions com a fotògrafa: una fotografia que, malgrat voler-se mantenir al marge de les pretensions artístiques, és molt més que document.
Després de la mort d’Atget el 1927, Abbott compra tot el seu arxiu personal. Durant dècades es dedicarà a promocionar-lo amb devoció i èxit, i a encoratjar el col·leccionisme de la seva obra als Estats Units, de manera que esdevindrà una figura clau per a la fortuna crítica i historiogràfica del llegat del fotògraf.
Aquesta exposició recorre la trajectòria de Berenice Abbott mitjançant gairebé dues-centes fotografies d’època agrupades en tres seccions temàtiques. Ofereix també una petita mostra de l’obra d’Eugène Atget, amb onze de les seves fotografies, positivades per la mateixa Abbott el 1956.
Produïda per Fundación MAPFRE i comissariada per Estrella de Diego, catedràtica d’Art Contemporani a la Universitat Complutense de Madrid i membre de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, és la retrospectiva de Berenice Abbott més gran mai organitzada.
Berenice Abbott. Retrats de la modernitat
organitzada a Espanya, amb fons d’època procedents d’algunes de les col·leccions més importants dels Estats Units: la New York Public Library (Nova York), el George Eastman Museum (Rochester, Nova York), la Howard Greenberg Gallery (Nova York), l’International Center of Photography (Nova York), el MIT Museum (Cambridge, Massachusetts) i el Museum of the City of New York (Nova York).
L’exposició es presenta acompanyada d’un catàleg editat per Fundación MAPFRE disponible en català, castellà i anglès, amb textos d’Estrella de Diego; de Gary Van Zante, conservador d’Arquitectura, Disseny i Fotografia del MIT Museum, i de la novel·lista establerta a Nova York Cara Hoffman.
Després de passar per Barcelona, l’exposició es podrà veure a la Sala Recoletos de Fundación MAPFRE a Madrid (de l’1 de juny al 25 d’agost del 2019).
La presentació a Barcelona a anat a càrrec de Nadia Arroyo, nova directora de la Fundació MAPFRE i Celia de Diego, comissaria de l'exposició.
A la imatge, Berenice Abbott. West Street, 1932. 19,1 × 24,3 cm. International Center of Photography, Purchase, with funds provided by the National Endowment for the Arts and the Lois and Bruce Zenkel Purchase Fund, 1983 (388.1983). © Getty Imatges/Berenice Abbott.