El Centre Botín, carrer Pedrueca 1 de Santander, presenta a partir del 6 d'abril una nova obra site specific de l'artista britànic Martin Creed. Comissariada per Benjamin Weil, director artístic del Centre Botín, la seva inauguració coincidirà amb la clausura del Taller d'Arts Plàstiques de la Fundació Botín que el mateix artista dirigirà del 25 de març al 5 d'abril a Santander.
Aquest projecte pluridisciplinar i multidimensional serà present tant a la sala expositiva de la segona planta del Centre Botín, com en els espais exteriors previs a ella. A més, en el volum oest al complet, el personal de sala i taquilla veurà els seus uniformes transformats pel propi artista. Els visitants també seran sorpresos per un projecte sonor en un ascensor, així com a través d'una intervenció artística en una zona d'arbres -próximos al edifici- dels Jardins de Pereda.
Com sol ser habitual en el seu treball, Creieu convidarà els visitants a reconsiderar el seu entorn, posant en aquesta ocasió el focus en el personal del centre d'art de Santander, tant de sala com de taquilles, així com sobre els elements arquitectònics que normalment passen desapercebuts. En fer-ho, ha de fomentar una nova mirada, més aguda i atenta, dels visitants sobre els aspectes més insignificants de l'entorn; un sentit de consciència de l'espai i del temps que l'artista fa servir per submergir l'espectador en una dimensió espai-diferent.
Martin Creed elabora els seus projectes tenint sempre en compte el context i l'espai que ocuparan. Compon les seves intervencions amb diversos elements, des de pintures i dibuixos fins a escultures, sons, imatges en moviment i presentacions en viu. En aquest cas, l'opció de desplegar un gran nombre de pintures murals més enllà dels límits de la pròpia sala expositiva transforma decisivament la percepció de l'espai. La música sonant ininterrompudament en l'horari d'obertura del Centre crearà una sensació de ritme, mentre que el personal del Centre Botín, igual que els músics, mostraran els seus uniformes i vestits transformats pel propi artista per, d'aquesta manera, formar part activa del projecte artístic. Des de les grans vidrieres del Centre Botín seguirà apreciant una meravellosa vista de la ciutat de Santander tot i que, aquesta vegada, estarà alterada per un altre element més del projecte artístic. I és que, com Creieu dir una vegada, "m'agrada treballar sense decidir per endavant el que faré. Vaig veient sobre la marxa si em porta a la música, a la pintura o a una altra cosa. Cada peça és un intent d'alguna cosa, un petit experiment. És una mostra de molts experiments ".
Les pintures murals de mida monumental contrasten amb la relativa nuesa de l'espai, que requereix d'una relació diferent amb l'exposició, esquitxada a cada extrem pels grans finestrals que connecten l'edifici amb la badia de Santander en un extrem i la ciutat en l'altre . El quartet es mourà per la sala mentre interpreta la partitura, el que afectarà al ritme de la visita. La percepció del temps canvia a mesura que el visitant es torna més conscient del que passa al seu voltant, necessitant mantenir els seus sentits ben alerta.
Estenent-se des dels Jardins Pereda fins a la sala expositiva de la segona planta, el projecte que desenvoluparà Martin Creieu en el Centre Botín no només ocuparà l'espai dedicat a l'exposició, sinó també altres zones de l'edifici a les que rarament el visitant presta atenció. Els músics itinerants apareixeran i desapareixeran en l'espai expositiu en una coreografia que pot semblar erràtica, quan en realitat està curosament definida pel propi artista. El visitant podrà seguir-los o esperar el seu retorn, aprofitant per passejar per la sala i gaudir dels colors brillants de les pintures monumentals que cobriran cada centímetre de paret blanca.
A Creieu li agrada fer servir la paraula "show" per descriure el seu treball, ja que es refereix no només a exposicions tradicionals, sinó també a concerts o performances. A través del seu treball, Martin Creieu ens convida a reflexionar sobre la noció de l'exposició com una experiència en l'espai i en el temps, en oposició al que és habitual: la contemplació d'objectes immòbils.
L'experimentació, el dubte i l'humor irònic són aspectes fonamentals d'una pràctica artística que parteix de la premissa que tot art prové del sentiment. Com ha declarat en anteriors ocasions, "si em forcessin a fer servir un terme per al meu treball, en diria expressionisme; crec que tot artista s'expressa en les coses que fa. El problema que tinc amb l'art conceptual és que no crec que sigui possible separar les idees dels sentiments ".
Des de 1994, els Tallers d'Arts Plàstiques de la Fundació Botín s'han reunit a Santander a joves artistes de tot el món i talents creatius de la talla d'Tacita Dean, Carlos Garaicoa, Mona Hatoum, Carsten Höller, Cristina Iglesias, Joan Jonas, Jannis Kounellis , Julie Mehretu, Gabriel Orozco, Julião Sarmento o Juan Uslé.
Per el seu taller, enfocat a artistes interessats en la música, així com a músics interessats en l'art, Martin Creieu seleccionarà 15 participants per compartir la seva experiència creativa.
A la imatge, Martin Creed.