El dia 27 de febrer, la Col·lecció del Museu Rus de Màlaga presenta al públic les seves primeres exposicions de la temporada, que centren el seu discurs en les dones: Santes, reines i obreres, com a nova exposició anual, aborda la imatge de la dona en l'art rus a través del temps, amb el contrapunt de Lliures i decisives, una mostra temporal que porta, fins al setembre, obres de dones artistes; a més, un conjunt de peces d'autores de les avantguardes procedents de la col·lecció Krystyna Gmurzynska reforça la mostra amb obres del període més significatiu i brillant de l'art rus. El dijous 28 de febrer, el centre oferirà una jornada de portes obertes.
El conjunt d'exposicions, desenvolupat gràcies a la col·laboració de l'Obra Social 'la Caixa', ha estat presentat avui per l'alcalde de Màlaga, Francisco de la Torre, al costat de la regidora de Cultura, Gemma del Corral; el director del Museu Rus, Vladímir Gúsev; el director de l'Agència Pública per a la Gestió de la Casa Natal de Pablo Ruiz Picasso i altres Equipaments Museísticos i Culturals, José María Lluna; la comissària, Evgenia Petrova; la directora de l'Àrea de Negocis de Caixa Bank a Màlaga, Ana Belén Morales; i el gestor territorial de la Fundació Bancària "la Caixa", Joan Carles Barroso.
Com ja ha passat durant el segon semestre de la temporada anterior, quan a la completa mostra de l'art oficial de l'URSS s'oposaven les obres de Malèvitx i Burliuk, genis de les avantguardes que el Realisme Socialista va voler enterrar, la Col·lecció del Museu Rus planteja un conjunt d'exposicions que dialoguen entre si en una dialèctica de miralls: la mirada de l'artista sobre la dona, predominantment masculina, s'enfronta a la mirada sobre el món de la dona com a artista, emancipada i lliure d'expressar-se per si mateixa.
Santes, reines i obreres. La imatge de la dona en l'art rus, que romandrà a les sales de la col·lecció fins a febrer de 2020, reuneix 148 obres d'art rus de totes les èpoques amb la dona com a tema: icones de la Verge i les santes més venerades, retrats de tall de les emperadrius, representacions, al seu dia revolucionàries, de camperoles fins llavors ignorades, retrats de dames burgeses o de professionals destacades en l'art o la ciència, nus de totes les èpoques i estils o representacions de la maternitat. Completen l'exposició una mostra de vestits tradicionals, gerros i miralls de palau, a més d'un conjunt de fotografies contemporànies d'autors russos, sempre sobre el tema de la dona.
Lliures i decisives. Artistes russes, entre tradició i avantguarda, per la seva banda, ofereix 101 obres de dones que van contribuir, en peu d'igualtat amb els seus col·legues masculins, al desenvolupament de l'art a Rússia. Tot i que el nucli central se situa en el moment daurat dels anys 20, la mostra retrocedeix fins al s. XVIII per trobar pioneres en la mateixa dinastia Romanov i avança fins als nostres dies.
La generosa contribució de la col·lecció Krystyna Gmurzynska permet ampliar l'oferta expositiva amb una mostra extraordinàriament significativa d'artistes de les avantguardes. 26 peces d'autores com Elena Guro, Nadiezhda Udaltsova o Sonia Delaunay es presenten a l'Espai 3 de forma separada però integrada en el discurs general.
Santes, reines i obreres
La imatge de la dona en l'art rus
Sales de l'exposició anual
26 febrer 2019 - 27 d'febrer 2020
Les exposicions anuals que es programen a la Col·lecció del Museu Rus permeten obrir finestres a la cultura, la tradició o la història de Rússia a través de les obres d'art. Si en anteriors ocasions el fil conductor ha estat un període històric (Els Romanov, Radiant avenir) o un tema transversal (Les quatre estacions), el 2019 el fil conductor serà la dona. De les verges que a les icones transcendeixen els codis hieràtics de representació, en gestos de profunda i senzilla humanitat, fins a les amazones del proletariat que es mostren orgulloses a la feina, ferament independents, en igualtat amb els seus camarades, la galeria de retrats femenins seleccionats per la comissària Evguenia Petrova ens oferirà no només un mostrari de gran pintura russa de totes les èpoques, amb autors com Makovski, Kustodiev o Guerásimov, sinó també una radiografia social a través d'aquests personatges femenins de totes les èpoques.
Lliures i decisives
Artistes russes, entre tradició i avantguarda
Sala d'exposicions temporals
26 febrer 2019 - 8 de setembre 2019
La vertiginosa modernització de la societat russa a principis del segle XX va portar una incorporació de la dona a territoris abans acotats a l'home, molt assenyaladament en l'àmbit de la cultura. En examinar les trobades i exposicions de les avantguardes, des de la Sota de diamants fins al grup UNOVIS i les posteriors associacions ja tutelades pel règim comunista, trobem noms de dona tan distingits com Goncharova, Exter, Popova o Dimshits-Tolstaia, en peu d'igualtat amb els seus col·legues masculins en les exploracions estètiques. L'exposició dóna complert compte d'aquestes pioneres i avança fins als nostres dies per mostrar l'obra de creadores contemporànies de gran significació, però també s'endinsa en l'extensió dels fons del Museu Rus de Sant Petersburg per portar-nos les obres d'autores que, en èpoques menys favorables a l'emancipació femenina, van saber desenvolupar carreres artístiques de gran mèrit.
Obres d'artistes russes en la Col·lecció de Krystyna Gmurzynska
Sala d'exposicions temporals
26 febrer 2019 - 8 de setembre 2019
Antonina Gmurzynzka ser potser la primera col·leccionista occidental que va mostrar un interès seriós i profund per l'art rus d'inicis del segle XX. Des de fa ja diverses dècades, la seva filla Krystyna ha continuat i enriquit la tasca col·leccionista. Sense que hi hagi en ella un èmfasi intencionat per les autores, la veritat és que la col·lecció presenta un considerable nombre d'obres degudes a dones artistes: no és més que el reflex del que va ser la realitat d'aquells anys. Això ha permès seleccionar un conjunt d'obres d'artistes excepcionals (Elena Guro, Ksenia Ender o Anna Lepórskaya, deixebla de Malèvitx que va produir amb ell un projecte per al Teatre Vermell de Leningrad) el treball és difícil de veure en altres llocs i que es presenta com un complement excepcional a l'exposició Lliures i decisives.