La Casa de Cultura Les Bernardes de Salt presenta fins l'1 de març del 2019, Llibertats perdudes.
La figura de l’artista d’origen jueu Mela Muter, pseudònim utilitzat per Maria Melania Mutermilch, una de les pintores més reconegudes de principis del segle XX, és abordada a partir de dues exposicions complementàries. Per una banda, Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya, que es pot visitar al Museu d’Art de Girona, i, de l’altra, Llibertats perdudes, a Les Bernardes de Salt. Mentre que l’exposició al Museu d’Art explora l’obra pictòrica de l’artista, la mostra Llibertats perdudes està centrada en el vessant més literari.
Nascuda a Varsòvia el 1876 en el si d’una culta i adinerada família jueva, el 1901 es va traslladar a París amb el seu marit, l’escriptor i crític d’art Michel Mutermilch. Des del 1902 va exposar regularment als diferents Salons.
Vinculada a la comunitat d’artistes polonesos de París, va participar activament de la vida cultural i artística de la ciutat. El 1911 va presentar la seva primera exposició individual a Barcelona, convidada pel galerista Josep Dalmau.
L’exposició Llibertats perdudes, comissariada per Glòria Bosch i Susanna Portell, presenta la relació de l’artista amb el poeta Rainer Maria Rilke i l’escriptor i polític Raymond Lefebvre. Mitjançant la seva correspondència, ens endinsarem en les seves emocions, els seus patiments i sensacions per conèixer en profunditat la personalitat de Mela Muter.
A la imatge, Mela Muter. Llibertats perdudes. Correspondència entre Mela Muter i Raymond Lefebvre. Casa de cultura Les Bernardes. Foto Martí Artalejo.