Reial Acadèmia d'Espanya a Roma es fa present a la 38 ª edició d'ARCOmadrid2019 a través de l'estand d'Aecid / Maec i d'una taula de debat. A nivell institucional l'Acadèmia es presenta com un espai obert al públic que promou de forma directa la creació contemporània. Es pretén donar a conèixer el treball que desenvolupa des de fa 146 anys a través de la concessió de beques anuals per a residències de creadors i investigadors dotats, a més, de finançament per a la producció dels seus projectes.
Al mateix temps, en aquesta edició, es fa un homenatge al Museu Nacional del Prado en l'any del seu bicentenari. En aquest espai s'exposen dos treballs de Clara Montoya i Santiago Ydáñez, becaris respectivament en 2015-2016 i 2016-2017.
La obra de Santiago Ydáñez ... I tenia el cor! (2017, acrílic sobre llenç, 200 x 375 cm. Col·lecció DKV), pren com a inspiració el quadre Una autòpsia, que Enrique Simonet va pintar a l'Acadèmia l'any 1890. La obra de Ydáñez s'enmarca dins de la seva pràctica habitual de prendre com a referència pintures de mestres clàssics, en un exercici de reflexió iconogràfica, temàtica i tècnica que trasllada al discurs contemporani. En aquest cas concret, com afirma el propi Ydáñez, l'obra de Simonet es va convertir en una imatge fascinant per l'artista des de la seva joventut.
La presència de la obra de Ydáñez, inspirada en l'original de Simonet, que pertany al Museu Nacional del Prado, permet a l'Acadèmia oferir el seu homenatge particular a la pinacoteca madrilenya en l'any del seu bicentenari. Un total de 147 obres de la col·lecció de pintura del segle XIX del Museu Nacional del Prado van ser pintats a Roma per becarios i directors de l'Acadèmia. En el cas concret de Simonet i Ydáñez, un vídeo explica els lazos que uneixen les dues pintures i les seves respectives trajectòries.
La obra de Clara Montoya MorseROMA / RAER / Arco2019 és una nova instal·lació creada específicament per a l'ocasió d'ARCO 2019.
Segons l'artista, "l'essència d'aquesta instal·lació és incidir sobre la importància d'un treball de grup realitzat al llarg de gairebé 150 anys. Tots els participants són responsables del rumbo d'una institució tan excepcional com la RAER ".
La obra que es presenta en aquesta ocasió sorgeix com a conseqüència de l'instal·lació Morse / RomaRAER que Clara Montoya va donar al 2018 a l'Acadèmia. Consisteix en un codi morse lumínico que s'escriu els prop de 1000 noms vinculats a la història de l'Acadèmia (966 becarios + directores + equipo). Aquests noms es emeten, una sola vegada, en codi morse lumínico apagant els focus que constitueixen l'enllumenat general de l'estand assignat a la Reial Acadèmia d'Espanya a Roma, utilitzant el volum total d'aquest espai com una caixa de llum.
A més, la instal·lació lumínica en morse serà sincronitzada amb una sèrie de pantalles que es llenaran poc a poc amb tots els noms, fins a completar la llista completa. Una instal·lació que utilitza les hores d'obertura d'ARCO 2019, amb una durada total de 44 hores.
El disseny museogràfic i alguns elements del disseny corren a càrrec de l'arquitecte Jesús Donaire, que va ser becari de l'Acadèmia 2014-2015. En ell hi ha elements com una taula dissenyada a partir de les proporcions del Templet de Bramante, emblema de l'Acadèmia i part del seu complex patrimonial. Sobre ella es presenten unes pantalles amb diferents informacions.
El dissabte 2 de març, de 18.00 a 20.00, tindrà lloc la taula rodona a l'Espai de la Fundació ARCO-Pabellón 9 amb el títol: Què passa quan els artistes viuen junts? Reflexions sobre les residències d'artistes a partir de l'Acadèmia d'Espanya a Roma i els seus 146 anys d'experiència. Contarà amb la participació de creadors, crítics i comissaris, que comentaran, a partir de la seva experiència, com les residències a l'Acadèmia i la convivència que es genera en elles ha influït en la seva trajectòria professional i vital posterior.
Els participants a la taula rodona són:
Anna Cestelli. Crítica i comissària italiana d'exposicions. Col·labora amb la RAER i altres acadèmies i institucions culturals a Roma. Aportarà la visió d'una especialista local donant claus sobre la xarxa d'acadèmies internacionals que existeixen a Roma des del segle XIX fins a l'actualitat.
Carlos Garaicoa. Artista visual. Creador del projecte "Artista x Artista". Apostat per AECID, porta a la RAER cada any un artista, que sense ser becari RAER, convive durant un mes i mig a l'Acadèmia (en les seves tres edicions: Yornel Martínez, Elizabeth Cerviño, Junior Acosta).
Jaime González-Cela + Manuela Pedrón. Comissaris d'exposicions. Becaris Museologia i Comissariat 2015-16. Han realitzat diferents projectes amb becaris de l'Acadèmia (p. Ex., Exposició a Tabacalera de Clara Montoya en 2018, o Zona de contacteu amb Gabriela Bettini a Tasman Projects, o els cicles de metalls trobats amb Alberto López).
José Guerrero. Fotògraf. Becario Fotografia 2015-16. Entre altres coses ha realitzat un vídeo amb música original del compositor Antonio Blanco, becari de Música de la mateixa promoció, sorgit durant la seva estada a la RAER i produït posteriorment (obra presentada a l'entitat italiana Albumarte i adquirida per la Fundació Bulgari, depositada en el museu MAXXI de Roma). Guanyador del IX Premio Pilar Citoler de Fotografia amb el seu treball 'Carrara # 01 (díptic)' nascuda durant la seva estada com becario RAER.
Andrea Jaurrieta. Cineasta. Becaria de Cinema en 2010-11. Candidata a la millor adreça novell en Premis Goya 2019 per "Ana de dia" (pel·lícula iniciada a la RAER).
Miki Leal. Pintor. Becario Pintura en 2016-17. Un dels promotors del projecte "Nau Oport", ha realitzat col·laboracions amb altres artistes RAER, té un projecte editorial en curs amb dos d'ells i és artífice d'aliances constants entre artistes.
Sonia Navarro. Artista visual. Becaria de Pintura en 2011-12. Una de les promotores fundadores del projecte "Nau Oport" que va sorgir la continuació de l'estada a Roma de diversos becarios que van decidir seguir treballant junts.
Beatriz Ruibal. Cineasta. Becaria Cine en 2016-17. Destacar el vídeo que va realitzar per a Arco 2017 amb la participació dels becaris de la seva generació, així com els diferents projectes editorials en curs en els quals posteriorment participa juntament amb Miki Leal o Santiago Ydañez, per exemple.
A la imatge, ARCOmadrid, Reial Acadèmia d'Espanya a Roma.