El dia 19 de març, a les 19 hores, a l’Espai 4 del Palau de la Virreina (La Rambla, 99), la cineasta Pratibha Parmar (Nairobi, 1955), coneguda internacionalment pel seu treball de documental polític i el seu activisme en els moviments antiracistes i feministes i de drets de les lesbianes a escala transnacional, oferirà la conferència La dissidència sexual i els feminismes negres en el context transnacional organitzada per La Virreina Centre de la Imatge en el marc del cicle Microhistòries de la diàspora.
Nascuda a Kenya i d’ascendència índia, es va traslladar a Anglaterra amb la seva família quan ella tenia 11 anys. Ha col·laborat amb una gran quantitat d’artistes i activistes de renom i amb figures públiques de tot el món. Gràcies al fet d’haver posat la seva lent sobre comunitats i pobles marginats d’àmbit internacional, la seva contribució als drets humans i a l’educació a tot el món ha estat crucial. Les seves pel·lícules estan marcades per la complexitat política i la riquesa visual i hi reprèn els temes de la força de les dones, l’opressió racial i cultural i les vides de les persones LGBTI del sud d’Àsia. És coneguda per inspirar-se en l’humor, l’enginy i la vida quotidiana de les dones i en la narració visionària per articular les realitats i els somnis de les dones feministes i LGBTI, així com la vida de la diàspora del sud d’Àsia.
Segons Pratibha Parmar, el Black British Movement és un moviment que té la dissidència sexual com a columna vertebral de la seva crítica a l’estat nació en el moment de la neoliberalització. Des de la creació de documents per a un possible arxiu lèsbic de la diàspora sud-asiàtica, afrocaribenya i africana fins a la intervenció d’una mirada transversal que busca representar les aliances entre diferents comunitats, els seus treballs ofereixen una caixa d’eines per analitzar la cara oculta del neoliberalisme que proposa una reestructuració del capital que va més enllà de la privatització de l’estat del benestar i estimula un nou racisme ancorat en les lògiques del mercat. Lluny de mostrar l’aspecte multicultural d’un país, l’autora construeix i alimenta una crítica negra que proposa les diàspores com a impugnació del capitalisme i la colonialitat.
El taller Pratibha Parmar: desig i resistència, impartit per Rebecca Close i Anyely Marín C., precedeix aquesta conferència que clausura el cicle Microhistòries de la diàspora. Experiències encarnades de la dispersió femenina. Comissariat per Tania Adam, aquesta investigació es va iniciar fa un any per construir un espai de reelaboració, qüestionament i escolta des d’una epistemologia comuna: la de les dones racialitzades, emigrades o que es queden on són, que mitjançant relats activistes, gnoseologies del Sud, veus literàries, sabers autoreferencials o artístics, no només discrepen de les narratives hegemòniques, sinó també d’una condició subalterna estàtica i discriminatòria. Durant un any ha comptat amb la participació d’Avtar Brah, Gabriela Wiener, Daniela Ortiz, Patribha Parmar, Brigitte Vasallo, Françoise Vergès, Kira Bermúdez, Úrsula Santa Cruz, Anyely Marín Cisneros, Bombo N’dir, Lucía Piedra Galarraga, Karo Moret Miranda, Carlos Delclós, Cristina Velázquez, Beatriz Leal Riesco, Rebecca Close, Paqui Perona i Duen Sacchi.
A la imatge, fotograma de ‘Emergence’ (1986), de Pratibha Parmar, 20 minuts, color, 16mm, amb Sutapa Biswas. Imatge cortesia de l'artista.