Maria Jerez estrena a Naus Matadero seu treball artístic The Stain, creat en residència els dies 29, 30 i 31 de març de 2019. La peça escènica ha estat creada en residència dins el projecte Terreny Comú, iniciativa de la fundació Siemens Stiftung en coproducció amb Naus Matadero, i que proporciona un espai de treball perquè artistes llatinoamericans confrontin i intercanviïn perspectives amb artistes locals.
Durant el procés de creació de la peça The Stain, María Jerez ha convidat a un fuster, a un músic, amb un pintor, a un forner ia un dissenyador de llums a treballar amb ella i ha posat a conviure coses que no estan destinades a estar juntes. The Stain és part del projecte de recerca La paradoxa amb els pèls barrejats.
Jerez explica: "The Stain és un espai de coneixement compartit on desapareixen les classificacions fermes de la modernitat, que tendeixen a separar el coneixement en camps segregats. Un espai inestable on entitats de diferents naturaleses coexisteixen i coevolucionan en una coreografia de constants trobades amb l'alteritat".
La construcció d'aquesta coreografia inestable, se centra en la idea de disseminació, colonització, invasió, coevolució i convivència com un marc de pensament des del qual relacionar "cossos" o fragments de "cossos" que no estan pensats per a estar junts. Entenent "cossos" com a objectes, persones, textos, sons, matèries, colors, atmosferes, espais, temps, espectadors, artistes ... La relació establerta entre aquests "cossos" dispars no es basa en una relació "intel·ligent" que busca coherència sinó, per contra, busca l'experiència d'un parentiu estrany. Totes aquestes coses estranyes, alienes, pertanyents a l'exterior, comencen a entrar en el conegut, en el mateix, a l'interior, fent que el conegut deixi de ser-ho.
María Jerez, una de les artistes contemporànies espanyoles més innovadores i per tant necessàries, desenvolupa la seva obra artística entre l'art en viu, el cinema, la coreografia, l'arquitectura i les arts visuals. Per això, és habitual veure la seva obra en els festivals i espais internacionals de creació i exhibició contemporània com Tanzfabrik (Berlin), Fondation Cartier pour l'Art Contemporain (Paris), Humain Trop Humain CDN (Montpeller) o el Southbank Centre, (Londres ) i en els espanyols MACBA, Mercat de les Flors, Festival Salmon, Tabakalera o Estius de la Vila, entre molts altres.
Des de 2004 ha creat peces que exploren la relació amb l'espectador com l'espai on les maneres de representació es posen en crisi. Des del Cas de l'Espectador a les seves últimes peces Blob i Yabba, aquesta relació ha mutat d'un lloc de "entesa" de les convencions teatrals i cinematogràfiques a la pèrdua intencional de referències on l'artista, la peça i l'espectador es comporten entre ells com estranys.
A partir del 2010 compagina la creació artística amb l'organització de Living Room Festival (Madrid) al costat de Juan Domínguez, Luis Úrculo i Cuqui Jerez; el comissariat de PICNIC SESSIONS 2017 a CA2M de Móstoles i la docència en el Màster en Pràctica Escènica i Cultura Visual UCLM.
A la imatge, "The Stain", María Jerez.