Des del 5 d'abril fins el 15 de setembre de 2019 el Gabinet d'estampes del Museu Plantin-Moretus, carrer Vrijdagmarkt 22, acull l'exposició Grutescos. La imaginació de la fantasia, amb excepcionals estampes i il·lustracions de la seva pròpia col·lecció i alguns préstecs únics, l'exposició mostra diverses formes d'art grutesc.
A la fi del segle XV es van tornar a descobrir a Roma les ruïnes subterrànies del famós palau imperial de Neró: Domus Aurea. En les seves parets, els més curiosos poden trobar variades pintures murals tretes a la llum per primera vegada, amb excessives decoracions simètriques. Entre elles abunden les d'animals estranys i éssers de faula. Les decoracions entren en la història com «grutescas», per haver-se trobat en ruïnes de grutes.
Des de la seva redescobriment i sobretot durant el renaixement, aquests clàssics grotescos van inspirar a artistes. Als Països Baixos, Hans Vredeman de Vries i Cornelis Floris introdueixen la desbordant i fantasiosa forma ornamental en l'art de la litografia. Amb els seus dissenys impresos i infinites variacions van estendre l'ornamentació grutesca cap a altres disciplines artístiques. Els grotescos van trobar el seu camí cap a la pintura, l'arquitectura, l'orfebreria, l'art de pintar sobre vidre i la impremta.
En l'actualitat encara relacionem el «grotesc» amb el extravagant, estrany i monstruós, així com el caricaturesc i ridícul. Això constitueix una font d'inspiració per a nombrosos artistes. Als Països Baixos del segle XVI, el Bosco i Bruegel, amb les seves «drolerías» en impremta, van ser els grans pioners. Artistes moderns i actuals segueixen els seus passos, i les obres de James Ensor, Fred Bervoets i René De Coninck mostren que el poder d'atracció del que grutesco perdura en l'art fins als nostres dies.
A l'exposició Grutescos. La imaginació de la fantasia descobriràs les estampes de Vredeman de Vries i Frans Floris, una sèrie excepcional de plànols del segle XVI de Paul Vredeman de Vries i impressions del Bosco, Bruegel, Ensor ... fins Bervoets i De Coninck.A la imatge, Pieter van der Heyden, després de Pieter Bruegel I, "La caiguda del mag Hermogenes".