L’exposició “De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya”, la més complerta d’aquesta artista polonesa presentada a Catalunya fins ara, explora la relació de l’artista Mela Muter i d’alguns del pintors polonesos establerts a París durant la primera meitat del segle XX amb Catalunya i en subratlla la seva relació amb l’art català del moment.
Mela Muter (1876-1967), polonesa d’origen i establerta a París des del 1901, va esdevenir una de les pintores més reconegudes durant la primera meitat del segle XX. També a Catalunya, especialment a Barcelona, on hi va exposar el 1911 i 1912 i a Girona, on hi va fer estada la primavera del 1914. La ciutat de Girona, que conserva dues obres de l’artista en els seus museus, torna ara recuperar la seva figura i obra després de vint-i-cinc anys de la darrera exposició dedicada a l’artista.
L’exposició, impulsada i produïda pel Museu d’Art de Girona-Agència Catalana del Patrimoni Cultural amb la col·laboració del Departament de Cultura, ha comptat amb un comissariat compartit de les historiadores de l’art Glòria Bosch i Susanna Portell i el doctor en historia de l’art polonès Artur Tanikowski.
L’exposició del Museu d’Art de Girona s’ha acompanyat d’un extens programa d’activitats, que ha rebut una excel·lent acollida per part del públic. Destaquen les dues sessions de la lectura dramatitzada de textos biogràfics de Mela Muter, a càrrec dels actors Meritxell Yanes i David Planas; visites guiades, activitats familiars (com el taller d’art Sortim a pintar el Barri Vell, com Mela Muter), un club de lectura i un cicle de diàlegs a dues veus al voltant de l’artista de la mà d’experts com les pròpies comissàries de l’exposició i Pere Parramon, Àlex Susanna, Carme Clusellas i Eva Vázquez. Fins al 16 de juny es preveu la programació de noves visites guiades, consulteu tota la informació al web www.museuart.com.
De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya va ser seleccionada per formar part de la secció de propostes convidades de la Bienal Miradas de Mujeres 2018, una iniciativa de MAV, Asociación de Mujeres en las Artes Visuales Contemporáneas. Aquesta secció de la Biennal recopila les activitats organitzades per museus, centres d’art, fundacions, universitats, galeries i espais educatius i culturals, al llarg de 2018, la temàtica i continguts de les quals tinguin com a objectiu principal la visibilització de les dones en les arts visuals des d’una perspectiva feminista, en què s’aborden continguts compromesos amb el context social i les bones pràctiques.
L’exposició ha rebut també mostres de gran interès entre la premsa i la crítica d’art a Polònia, davant l’escàs reconeixement que Mela Muter ha tingut fins ara al seu país d’origen. Així, setmanaris de prestigi com Polityka se n’han fet ressó i han valorat positivament la iniciativa del Museu d’Art de Girona, alhora que han posat en valor la trajectòria artística de Mela Muter.
L’exposició recull un total de 75 obres - 53 olis, 19 dibuixos i 3 escultures –, 57 de les quals de Mela Muter. S’hi sumen articles de premsa de l’època i documents personals de l’artista: llibretes de notes i d’apunts, fotografies i molt especialment les seves memòries, escrites al final de la seva vida, en les quals reflexiona sobra les seves obres i els seus viatges.
Moltes de les obres de l’exposició, la majoria procedents de Polònia, però també de Berlin, de París i Castres i de Suïssa, no s’havien vist mai a Catalunya des de 1914, és a dir, fa més d’un segle. A casa nostra es conserven poques pintures de l’artista: dues al Museu Nacional d’Art de Catalunya (Santa Família, 1909 i Retrat del marxant Josep Dalmau i Rafel, 1911), avui en exposició permanent; una al Museu d’Història de Girona (Carrer Cúndaro, 1914), una la Museu d’Art de Girona (L’Onyar a Girona, 1914) i tres més en col·leccions privades (Maternitat, 1911; En Nando, 1914; i Retrat del pintor Leopold Gotllieb, c.1908-1911).
Amb aquesta exposició de Girona es poden veure ara obres tant destacades de l’artista com El país Trist (1906) o Vella bretona amb nen (1911) procedents de la col·lecció Bolesław i Lina Nawrocki; El Cec- Auvegle de Gérone (c.1914) del Musée Goya et Jean Jaurès de Castres; Dos vells (1902) i Dos nens (1912) ambdues procedents de la col·lecció Jankilevitsch de Varsòvia.
A la imatge, Cundaro de Mela Muter.