.
A la 49a edició dels prestigiosos Premis ADG Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual, la junta de l'Associació de Directors d'Art i Dissenyadors Gràfics del FAD (ADG-FAD) ha decidit distingir a la dissenyadora gràfica i directora creativa Ana Zelich amb el Laus d'Honor 2019, esment que es concedeix anualment a aquells professionals del sector del disseny i la comunicació que han tingut una trajectòria encomiable i de mestratge per a tota la professió.
Pionera del branding televisiu al nostre país, el treball d'Ana Zelich es desenvolupa en paral·lel amb l'evolució de l'animació i la gràfica aplicada a la imatge en moviment, des de l'etapa inicial de la televisió analògica fins a la digital.
Zelich va ser pionera en la creació de projectes gràfics amb l'aparició i ús dels primers ordinadors a l'entorn del disseny, concretament com a realitzadora i directora d'art de Animàtica (primera empresa fundada el nostre país especialitzada en animació 3D), que va ser responsable de innovadores capçaleres durant la dècada dels 80 fetes per TV3, com ara la d'Arsenal, amb disseny gràfic de Peret i realització d'Aixalà.
Posteriorment, el 1989, juntament amb dos dissenyadors gràfics de TV3 (Luís Rueda i Neus Grabulosa), va fundar el seu propi estudi: Zoptic, els objectius eren donar valor a les idees i decidir després quina tècnica era la millor per a expressar-les, anant més enllà del 3D. Va posar el seu segell creatiu en televisions com ETB, Canal 9 o Canal Sud. També ho va fer a Canal +, per a qui va fer totes les primeres peces des de l'emissió en proves. L'any 1994 la van contractar com a directora d'art de la cadena.
Més endavant, ja al 2001, Zelich va fundar i va dirigir Zeligstudio, un dels estudis creatius amb més reconeixements, que ha dissenyat i dirigit nombrosos projectes de branding per a canals de televisió nacionals, internacionals, informatius i programes de diferents formats.
A partir del 2013 centra el seu treball en l'àmbit expositiu en Mediapro Exhibitions, on combina la direcció d'art en projectes museístics arreu del món, amb la direcció de la imatge corporativa per a empreses del grup Mediapro i canals de televisió.
El lliurament del premi tindrà lloc el proper dijous 20 de juny durant la Nit ADG Laus'19, la cita anual de la comunitat creativa a Barcelona, on es donaran a conèixer els Premis ADG Laus als millors projectes del sector en cinc categories diferents: disseny Gràfic, Digital, Publicitat, Audiovisual i Estudiants. Aquest any la Nit ADG Laus formarà part de la programació de la Barcelona Design Week, coorganitzada pel FAD (Foment de les Arts i del Disseny) i BDC (Barcelona Centre de Disseny), i impulsada per l'Ajuntament de Barcelona.
El divendres 17 de maig de 2019 es va inaugurar «El millor disseny de l'any», l'exposició que recull tots els premiats d'aquest any a les diferents disciplines de les associacions que conformen el FAD (moda, arquitectura i urbanisme, arts plàstiques i disseny gràfic i comunicació visual). L'exposició, organitzada en col·laboració amb el Museu del Disseny de Barcelona, compta amb una secció dedicada a les cinc etapes creatives d'Ana Zelich: Animàtica, Zoptic, Canal +, Zeligstudio i Mediapro Exhibitions. Un viatge audiovisual per la història de la imatge en moviment i el branding televisiu des dels anys 80 fins als nostres dies a través de l'obra d'aquest referent creatiu, Laus d'Honor 2019.
Al seu torn, la nova edició del Magabook ADG Laus, l'anuari dels premis, retrà un petit homenatge a la dissenyadora amb la recopilació de reflexions d'amics, col·laboradors i els seus admiradors més fervents, a través de xerrades amb artistes, creatius audiovisuals, gestors culturals, productors, dissenyadors, músics i periodistes. Ha comptat amb la participació de Lluís Roda, Jaume Roures, Coaner Codina, Ignasi Gozalo i Martin Lambie-Nairn, entre d'altres.
A més, es podrà llegir l'entrevista que li han fet directament, on reflexiona sobre la seva trajectòria en el panorama de la televisió espanyola, diferents projectes i la seva visió de l'actualitat de la disciplina. L'entrevista íntegra s'inclourà en aquesta publicació de ADG-FAD, que es posarà a la venda a partir del 20 de juny.
A la imatge, Imatge programa Plastic.