M_Online_BONART_1280X150

Exposicions

Google Street View vist per 12 artistes, a l’Arts Santa Mònica

Google Street View vist per 12 artistes, a l’Arts Santa Mònica
bonart barcelona - 27/05/19
El Departament de Cultura presenta a l’Arts Santa Mònica, Rambla de Santa Mònica 7 de Barcelona, Un món paral·lel, una exposició col·lectiva comissariada per Joan Fontcuberta i produïda per Roca Umbert Fàbrica de les Arts. Des de la seva introducció l’any 2008, Google Street View ha palesat la idea que Internet ofereix un doble accés visual a la realitat. Fins ara s’havia d’esbrinar la configuració dels espais públics visitant-los físicament, però amb aquesta nova eina d’experiència virtual, sense bellugar-se de davant de la pantalla de l’ordinador, es pot obtenir la mateixa informació. Google Street View proporciona una percepció en diferit i de segona mà (o de segon ull) de qualsevol lloc transitable sobre el planeta. Els efectes que se’n deriven són molt pràctics per als usuaris i per aquest motiu Google Street View ha esdevingut tan popular com a sistema per localitzar adreces o per identificar racons concrets. Però també ha generat un nou territori de recerca conceptual i de creativitat i ha incentivat, així, nombrosos projectes d'artistes contemporanis: la disponibilitat i la contingència de les imatges obtingudes de la interfície genera una substància visual inèdita —la representació virtual de la realitat— que convida a ser bussejada críticament i plàsticament. Els projectes de dotze artistes —Andrés Galeano (Mataró/Berlín), Sasha R. Gregor (Barcelona), Albert Gusi (Castellbisbal), Roberto Feijoo (Barcelona), Jonay PMatos (Gran Canaria), David Mayo (Sevilla), Alberto Salván (Madrid), Mario Santamaria (Barcelona), Txema Salvans (Barcelona), Ruben Torras (Sant Vicenç de Montalt), Bárbara Traver (València) i Azahara Cerezo (Girona)— recorren un ampli ventall d’opcions tot explorant qüestions de percepció del territori, paisatge, tecnologia i representació virtual de la realitat. Amb el projecte Alexanderplatz, sense moure’s de davant de l’ordinador, Roberto Feijoo fa un recorregut visual del paisatge urbà de Berlín i obté “instantànies” ben convincents que ens parlen de versemblança, autoria, propietat i control social. En canvi, a la sèrie Google in View, Andrés Galeano cerca els errors generats en les transicions dels panorames, unes anomalies que delaten el caràcter virtual de la representació. Per la seva banda, Albert Gusi també aprofita les patologies del sistema i ridiculitza l’afany de preservació de la intimitat que fa esborrar les cares dels vianants però que encomana aquesta acció a uns algoritmes que no distingeixen entre persones reals i il·lustracions publicitàries. El treball documental de Txema Salvans sobre la prostitució de carrer es veu implementant per les geolocalitzacions de Google Street View. En contrast, la dimensió estranya, quasi surrealista, d’alguns paratges es veu corrompuda per la intrusió d’elements extemporanis en les composicions de collage digital efectuades per David Mayo. Alberto Salván fa un homenatge paròdic al llibre de culte Uncommon Places de Stephen Shore revisitant els llocs fotografiats pel mestre nord-americà. Azahara Cerezo localitza diferents escenaris amb missatges polítics en murs i superfícies captats per Google Street View en llocs rellevants de la Guerra Civil espanyola. Bárbara Traver presenta per mitjà de Facebook un recorregut fictici pels Estats Units a partir de Google Street View. Mario Santamaria ens mostra els “autoretrats” de la càmera de Google Street View al digitalitzar els principals museus del món. Pmatos utilitzant l'app de Streetview i jugant amb els errors ha aconseguit crear nous espais ficticis i incoherents en l'univers de Googlemaps. Per altra banda, a partir d'una recerca d' imatges de Google Street View juntament amb una exhaustiva documentació historiogràfica, Sasha R. Gregor realitza el viatge que va fer Darwin entre el 1831 i el 1836 al voltant del planeta a bord del Beagle. Finalment, Ruben Torras fa una altra mena de paròdia i rememora paisatges mítics de pel·lícules com Easy Rider, Paris, Texas o Blow up, en què la carretera esdevé metàfora i escenari d’un viatge iniciàtic. Aquesta exposició s’emmarca en l’edició 2018-2019 del Programa d’exposicions itinerants del Departament de Cultura. Per mitjà d’aquest Programa, s’ofereixen mostres d’art contemporani als municipis amb la voluntat d’acostar aquesta disciplina als ciutadans i ciutadanes, en cooperació amb els ens locals. A la imatge, David Mayo, "Reality Bites".
inclassificablesPB_Online_BONART_180X180

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90