2024 Inserció Bonart Segell IMPULSA CULTURA

Biblioteca

1964. Cuando la cultura se convirtió en espectáculo

1964. Cuando la cultura se convirtió en espectáculo

El llibre 1964. Cuando la cultura se convirtió en espectáculo, escrit per David G. Torres, professor d’art contemporani a la UAB, a banda de codirector i cofundador d’A*DESK, Institut Independent de Crítica i Art Contemporani i col·laborador de Bonart, ofereix una visió de conjunt que recorre l’any 1964 i demostra per què és un moment clau per tal de poder entendre la formació de la identitat contemporània i les contradiccions que comporta: la rebel·lia i l’inconformisme vinculats a la cultura pop; la consolidació de la joventut en l’escena social, cultural i política; la lluita pels drets civils i les diverses implicacions de les comunitats sorgides a la costa oest dels Estats Units, Holanda, França o Espanya; l’apoteosi de l’art pop conceptual i la sublimació del mercat de l’art; l’aparició de moviments contraculturals que van portar al Maig del 68 i al naixement del punk.

L’any 1964 marca un canvi d’època. Marcel Duchamp decideix comercialitzar els seus ready-mades, el pop sense complexos de Robert Rauchenberg guanya la Biennal de Venècia, Dino Gavina realitza una edició de luxe dels mobles de la Bauhaus, Pete Townshend comença a destrossar guitarres quan acaben les actuacions de The Who, els Rolling Stones publiquen el primer disc, es forma la Velvet Underground, Warhol exposa la caixa de detergent a Nova York i obre la Factory a Manhattan, Roy Orbison escriu Pretty woman. Es respirava una cultura underground tant a Europa com als Estats Units, on activistes feministes, antiracistes i antibel·licistes s’organitzaven en manifestacions d’estudiants a Berkeley. L’any 1964 Umberto Eco publica Apocalíptics i integrats, on afirma que l’anhel utòpic, revolucionari i dissident de les avantguardes havia quedat integrat a la societat de l’espectacle.

Segons David G. Torres, aquest moment en què la cultura es converteix en espectacle també va lligat a la pèrdua de la innocència davant el que es creia una cultura heroica o transformadora. El públic va entendre, llavors, que art pop, cultura popular i música pop eren exactament la mateixa cosa.

 

1964. Cuando la cultura se convirtió en espectáculo Bicycle Wheel, Marcel Duchamp (1913)

MatterMatters_Bonart180x180Impremta Pages - banner-180x178

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88