CG_BONART_1280X150

Exposicions

Sota les capes de Miró

Una recerca científica desvela un retrat ocult de la mare de l'artista sota la seva obra.

Fotografia de Pintura amb llum infraroja transmesa. Foto: Ramon Maroto (CRBMC)
Sota les capes de Miró
bonart barcelona - 28/03/25

La Fundació Joan Miró ha revelat una descoberta rellevant sobre l’obra Pintura (1925-1927) de Joan Miró: sota la capa pictòrica visible, s’amaga un retrat de Dolors Ferrà i Oromí, la mare de l’artista. La recerca, liderada per Elisabet Serrat, ha comptat amb la col·laboració del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC), la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla (UPO), la Fundació Mas Miró i la Fundació Miró Mallorca.

L’oli sobre tela Pintura va ser un regal de Miró al seu amic Joan Prats, qui el va conservar fins al 1975, quan va passar a formar part de la col·lecció de la Fundació Joan Miró de Barcelona. Ara, gairebé un segle després de la seva creació, les últimes tècniques d’anàlisi científica han permès descobrir amb gran detall el retrat subjacent. Aquesta troballa ha estat possible gràcies a l’ús de tecnologia no invasiva, com la radiografia, la fotografia infraroja i la imatge hiperespectral, que han fet visible l’obra oculta sota la pintura que coneixíem fins ara.

 

Sota les capes de Miró Pintura, Joan Miró (1925-1927). Fundació Joan Miró. Donación de Joan Prats

 

Per compartir aquest descobriment amb el públic, la Fundació Joan Miró presenta dues propostes: el documental El secret de Miró i l’exposició Sota les capes de Miró. Una investigació científica. El documental, realitzat en col·laboració amb la Fundació “la Caixa”, recull tot el procés d’investigació. L’exposició, per la seva banda, permet observar de prop Pintura i entendre com es va arribar a desxifrar el retrat de Dolors Ferrà i Oromí, destacant les tècniques emprades i la metodologia seguida. L’estudi també recupera una dada clau: ja el 1978, un informe de restauració conservat a la Fundació alertava sobre el mal estat de Pintura, amb petites pèrdues i clivellats. Aquell mateix informe incloïa una primera radiografia de l’obra, on ja es podia intuir la presència d’un retrat subjacent, tot i que en aquell moment no es va poder identificar. Ara, gràcies a les noves tècniques d’anàlisi i a la voluntat de voler anar més enllà, aquesta imatge oculta s’ha desvetllat amb precisió, afegint una nova peça al trencaclosques de l’univers mironià. 

El retrat de Dolors Ferrà i Oromí podria ser obra de Cristòfol Montserrat Jorba, un pintor català especialitzat en retrats i contemporani de Miró. La seva semblança amb un altre retrat conservat a Son Boter i ara exposat a la Fundació Joan Miró reforça aquesta hipòtesi.

 

Sota les capes de Miró Retrat de Dolors Ferrà Oromí per Cristòfol Montserrat Jorba a la Fundació Joan Miró.

 

Aquesta investigació no només ens permet aprofundir en el procés creatiu de Miró, sinó que també confirma el seu costum de reutilitzar teles. Se sap que entre els anys quaranta i cinquanta va pintar damunt de retrats, mentre que en dècades posteriors ho va fer sobre paisatges. Aquesta pràctica no era casual: Miró deixava rastres de les obres anteriors, en un gest que s’ha interpretat com una crítica a la pintura acadèmica i a la seva manca de contingut. De fet, l’anàlisi de la superfície de Pintura ha permès detectar relleus corresponents a arracades i un fermall, elements que Miró podria haver eliminat, però que va decidir conservar. La historiografia assenyala que aquest posicionament crític de Miró contra la pintura imitativa ja era present des dels anys vint, quan va expressar a Raynal el seu desig d’"assassinar la pintura".

Aquest descobriment obre noves perspectives sobre l’obra de Miró i el seu procés creatiu. Lluny de ser un artista hermètic, la seva pintura continua oferint noves lectures i vies d’estudi, fent-nos replantejar la seva relació amb la tradició artística. Amb el documental i l’exposició, la Fundació Joan Miró reafirma el seu compromís de difondre els processos de treball i investigació, fent-los més accessibles al públic. Especialment destacable és la tasca del Departament de Conservació Preventiva i de la Col·lecció, que contribueix a apropar la recerca i l’anàlisi de les obres a la societat.

 

Sota les capes de Miró Joan Miró al seu estudi de Son Boter a Palma, amb el retrat de Dolors Ferrà Oromí al fons.

Lluelles_banner-180x180MX_BONART_180X180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88