El Museu d'Art Modern de Céret celebra el seu 75è aniversari posant en valor les relacions que ha anat teixint amb els artistes durant dècades, mitjançant una exposició que repassa aquesta història d'intercanvis, donacions i encàrrecs que han definit la seva identitat. Sota el títol 75 anys d'amistat: els artistes i el museu, la mostra explora com aquest espai s'ha convertit en un punt de trobada i col·laboració entre creadors de diverses generacions.
La mostra, que es podrà visitar del 12 d'abril al 16 de novembre del 2025, està comissariada per Jean-Roch Dumont Saint Priest, director del museu, i Aude Marchand, cap de col·leccions i ens convida a fer un viatge a través de més de seixanta peces d'artistes fonamentals com Pablo Picasso, Marc Chagall i Henri Matisse. Aquests grans noms no només han estat exposats al museu, sinó que en molts casos hi van contribuir activament, amb obres que van regalar a la institució durant els anys 50. Juntament amb ells, altres figures cabdals com Christine Boumeester i Valentine Prax van deixar-hi la seva empremta, ajudant a consolidar un projecte que, des dels seus inicis, ha estat concebut com una plataforma per a la creació.
La chèvre à l'ombrelle, Marc Chagall (1942). J. Gibernau/Studio Pyrénées © Adagp, Paris, 2025
A la dècada de 1970, artistes com Claude Viallat i Vincent Bioulès van establir un vincle especial i de llarga durada amb el museu, en un moment en què poques institucions donaven suport als joves creadors al sud de França i Catalunya. Amb el temps, noves generacions d'artistes han continuat aquest diàleg, aportant perspectives contemporànies i ampliant el vincle entre creadors i institució. L'exposició també inclou peces d'Anne-Marie Pêcheur i Hervé Fischer, així com els encàrrecs de Toni Grand i Tom Carr, obres de gran format que no s'havien exposat en més de trenta anys.
Saint-François, le Cantique des Créatures IV, Vincent Bioulès (1980). R. Townsend © Adagp, Paris, 2025
Per altra banda, la relació del museu amb els artistes i el seu vincle amb la Mediterrània continuen essent elements fonamentals de la seva identitat. En aquest context, creadors com Riera i Aragó i Alain Clément han desenvolupat projectes que reforcen el museu com un veritable laboratori artístic.
Aquesta retrospectiva no només celebrarà el passat i la història del museu, sinó que també reafirmarà el seu paper com centre singular dins el panorama de l'art contemporani.
Sense títol, Claude Viallat (1992). J. Gibernau/Studio Pyrénées © Adagp, Paris, 2025