El Bilbao Museoa ha rebut un conjunt excepcional de 54 obres de Max Ernst (Brühl, 1891 - París, 1976), una de les figures més influents del moviment surrealista. Aquest conjunt, que estarà en dipòsit durant cinc anys, inclou una combinació de 14 pintures, 6 dibuixos i 34 fototípies que formen part de la famosa carpeta Histoire naturelle. Aquestes peces, datades entre 1922 i 1928, corresponen a un període de gran experimentació creativa per a l’artista, que va ser inicialment influït pel dadaisme i que, tot seguit, va evolucionar cap a una proposta més transgressora i única pròpia del surrealisme.
Les obres procedeixen d’una col·lecció particular d’origen espanyol radicada a Londres, que va ser heretada pel seu actual propietari, net del prestigiós galerista anglès Aram Mouradian (Southport, 1892-París, 1974). Són les obres que va comprar directament a l'artista i també a tercers, i que va conservar per a si mateix, i donen bona idea tant de la seva predilecció per Ernst com dels múltiples interessos de l'artista.
Les mains aux oiseaux, Max Ernst (1925). Col·lecció particular
L'exposició, que es podrà visitar fins al 30 de juny, està comissariada per Miriam Alzuri Milanés, conservadora d'Art Modern i Contemporani del Museu. La mostra destaca no només la innovació tècnica de l'artista, sinó també la singularitat creativa que el va caracteritzar durant aquest període. Entre les obres exposades s'hi troben pintures com Cage et oiseaux, Les Mains aux oiseaux i Forêt et soleil bleu, així com dibuixos com La Belle jardinière i Deux enfants dans une chambre percée, que mostren la seva habilitat per combinar influències del subconscient amb formes i textures inèdites.
Aquesta exposició ofereix una oportunitat per descobrir el procés creatiu de Max Ernst, combinant obres emblemàtiques i peces menys conegudes que revelen els seus primers passos com a pintor. A través de tècniques innovadores com el frottage, el grattage i la calcomania, va transformar la seva realitat interna, introduint-les en el moviment surrealista i deixant una empremta en l’art del segle XX. La mostra també aprofundeix en el context social i cultural de l’època, permetent comprendre millor la influència de l’artista en l’art modern i en les tendències de l’art contemporani que van seguir evolucionant durant les dècades posteriors.
Les éclairs au-dessous de quatorze ans, Max Ernst (1925). Col·lecció particular