L’Espai Guinovart d’Agramunt presenta Catalèptic, de Núria Roselló, una proposta artística que explora la relació entre el rebuig i l’absència. Mitjançant un conjunt de fotografies realitzades amb la tècnica del ferro tip, Roselló ens endinsa en un univers on els objectes descartats esdevenen vestigis d’una realitat desplaçada, generant una reflexió sobre la fragilitat de la matèria i el pas del temps.
La mostra es construeix a partir d’una premissa essencial, què significa allò que rebutgem? I, més enllà d’això, com es manifesta l’absència d’allò que ja no hi és?
En aquest sentit, Catalèptic, que es podrà visitar fins al juliol, esdevé un projecte profundament filosòfic, en què la imatge fotogràfica no només documenta sinó que també qüestiona la naturalesa del record, de l’oblit i de la memòria. A través d’una mirada atenta, Roselló retrata aspectes de la realitat que habitualment passen desapercebuts o són considerats com a irrellevants dins dels cànons estètics tradicionals. L’artista s’interessa per aquells elements que han estat descartats, que han perdut la seva funció original. Catalèptic, però, va més enllà, no només capta allò que ha estat abandonat, sinó que també ens confronta amb allò que ja no hi és, amb allò que ha desaparegut.
Catalèptic a l'Espai Guinovart.
Les seves imatges se situen en un territori incert, en què la realitat es dissol en un joc d’ombres i presències. En aquest sentit, la tècnica del ferro tip contribueix a reforçar la sensació de misteri i de distanciament, creant imatges que semblen pertànyer a una altra època, com si fossin restes d’un passat oblidat que emergeixen de nou. En el cor d’aquesta exposició hi ha una paradoxa fonamental, mentre rebutgem coses de manera voluntària, també ens aferrem al record del que hem perdut. Aquest contrast és un dels eixos principals de la mostra i es manifesta en la manera com Roselló construeix les seves imatges.
Més enllà de la seva dimensió conceptual, també és una exploració sobre la matèria i la seva transformació. Les imatges capturen objectes en diferents estats de descomposició, mostrant com el temps els altera i els redefineix. Aquesta exploració del canvi i de la impermanència és una constant en el treball de Roselló, que ens convida a mirar la realitat amb una nova perspectiva. Comissariada per Anselm Ros, Catalèptic es, per tant, un recorregut per diferents estats de la matèria, des de la seva presència fins a la seva desaparició, i proposa una reflexió profunda sobre el cicle de la vida i la mort.