Inspirat en moviments artístics com el constructivisme, el ready-made, la Bauhaus i el surrealisme, The Ignorant Gardener fusiona escultura i fotografia per generar imatges que juguen amb l’absurd i l’ironia, trencant qualsevol lògica convencional. Verdures, estris i eines agrícoles es descontextualitzen i es combinen guiades només per criteris estètics, donant forma a escultures efímeres que es construeixen in situ, amb el paisatge agrícola com a teló de fons. Aquest procés creatiu, desenvolupat per Yurian Quintanas (Amsterdam, 1983) al centre de cultura contemporània inLoft de Copons, parteix d’un treball de camp real en els horts, on les escultures són immortalitzades en fotografies de natura morta abans que cada objecte retorni al seu lloc d’origen.
Amb aquesta proposta, Quintanas no només qüestiona la nostra relació amb la terra i ens convida a replantejar el vincle que mantenim amb la natura, sinó que també posa en evidència la desconnexió creixent de les noves generacions amb els cicles naturals i l’horticultura, cada cop més difuminada per la digitalització i les comoditats modernes.
The Ignorant Gardener, Yurian Quintanas
El projecte s'exposarà al festival FineArt Igualada, que enguany se celebra del 21 de febrer al 16 de març de 2025 i convertirà la ciutat d’Igualada en l'epicentre de la fotografia. Aquesta 13a edició destaca per posar el focus en la dona, tant en la participació de fotògrafes com en les temàtiques abordades, que giren al voltant de la feminitat, la igualtat de gènere i la reivindicació dels drets de les dones. Per primera vegada, les fotògrafes superen en nombre els fotògrafs, reafirmant així el compromís del festival amb la visibilització del talent femení en el món de la imatge.
Amb un total de 36 exposicions distribuïdes per espais emblemàtics de la ciutat, el FineArt Igualada amplia enguany els seus horitzons amb dues noves localitzacions: els Horts Urbans del barri del Rec i la nau de La Capelleta. Aquesta expansió reforça l'esperit del festival, que any rere any busca enriquir l'experiència artística i acostar la fotografia a nous escenaris. Tant si és a través de la mirada crítica de Yurian Quintanas com de la diversitat d'autors i autores presents al festival, aquesta edició convida a repensar el món que ens envolta i a redescobrir el poder de la imatge per narrar històries i generar reflexió.
Hijas de ningún Dios, Núria López Torres