CG_BONART_1280X150

Exposicions

Gerardo D. Cristiante: el traç rebel

Cal·ligrafia japonesa d'avantguarda a la Cambra de la Propietat Urbana de Girona.

Gerardo D. Cristiante: el traç rebel

Des del 3 de febrer es pot visitar la nova exposició temporal que presenta la sala d’exposicions de la Cambra de la Propietat Urbana de Girona, titulada El Traç Rebel, de Gerardo D. Cristante (Buenos Aires, Argentina, 1979).

La cal·ligrafia japonesa, com a art modern, és l’impuls contemporani del moviment Art Shodō del Japó després de la revolució de l’abstracció cal·ligràfica liderada pel grup de cal·lígrafs d’avantguarda anomenat Bokujinkai a mitjan segle XX. Un diàleg de deu anys amb l’informalisme europeu i l’abstracció americana va ser suficient per transformar la història de l’art. Yuichi Inoue, amb les seves obres d’un sol kanji, es va introduir de ple en el panorama artístic mundial.

Les obres que es presenten en aquesta exposició, que es podrà visitar fins al 28 de febrer, s’inspiren en aquest moviment i en l’univers del kanji, encara que no pretenen assolir-ne la llegibilitat, sinó posar de manifest la crua presència del traç. Tota l’obra de l’autor es pot llegir com un amorós elogi a la poca traça, un traç maldestre que cultiva com un gest d’autèntica rebel·lia davant l’acabat, el perfecte, el net, el sublim, el controlable, el premeditat. Fent ús d’elements quotidians, com fregalls d’acer o fregalls naturals com l’arbust cua de guineu, entre d’altres, trobats en les seves passejades per la Vall de Llémena per fabricar els seus propis pinzells, l’artista s’allunya de la perícia i de la zona de confort que la familiaritat amb els materials tradicionals pot generar per llançar-se al buit incontrolat i instintiu de l’art del traç.

 

Gerardo D. Cristiante: el traç rebel

 

Assumint la premissa filosòfica de Morita Shiryuu, que afirma que la cal·ligrafia recull el moviment dinàmic de l’existència, l’autor explora la interioritat del que anomena el “traç rebel”. Mitjançant un cop veloç, sense pensar, fugint dels artificis i acceptant la naturalesa líquida de la tinta com a reflex de la vida, connecta amb la humil ment de principiant de la tradició zen i amb la interioritat concreta del traç, que no accepta correccions, que estima “l’error”, la imperfecció, el misteri i l’atzar. Cada kanji és un univers en si mateix, un nus de significacions que s’obre al gest que el penetra i el resignifica per retornar-lo al món en un relat sempre contemporani.

Gerardo D. Cristante viu actualment retirat a la Vall de Llémena (Girona). Durant la seva trajectòria professional ha passat pel món de l’espectacle, la dramatúrgia, la poesia, la fotografia, la dansa, el teatre, entre altres disciplines. La seva trobada amb l’artista Mihoko Ono a la Casa Àsia de Barcelona el va marcar profundament, sobretot quan aquest va dur a terme una performance de cal·ligrafia. En aquell moment, Cristante va decidir abandonar el sector de les arts escèniques per dedicar-se a l’estudi de l’Art Shodō durant cinc anys amb Mihoko Ono. Més endavant, va fundar Acashodo, l’Associació Catalana de Cal·ligrafia Japonesa, juntament amb altres artistes.

 

Gerardo D. Cristiante: el traç rebel

GC_Banner_TotArreu_Bonart_180x180Banner Didier 180 x 180 px

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88