‘Caixmir. La llàgrima persa’ és una exposició de producció pròpia del Museu de l’Estampació de Premià de Mar que es nodreix de fons propis i d’altres museus, escoles de disseny o particulars per mostrar un motiu d’èxit dins la iconografia tèxtil. La versatilitat del motiu de caixmir, amb forma de llàgrima o gota profusament decorada, l’ha portat a ser molt present al repertori tèxtil dels darrers quatre-cents anys. L’origen d’aquest disseny el podem situar al subcontinent indi, durant l’època de l’imperi Mughal, al segle XVI, o bé a l’Iran, on ja es troben imatges de fulles estilitzades que es coneixen també amb el nom de butah o boteh. Els rics xals de caixmir que es produeixen a Orient arriben a Europa i esdevenen un objecte de luxe, rar i escàs.
Més tard, com a resultat de les campanyes de Napoleó a Egipte, l’emperador regala a la seva dona Josefina més d’una seixantena de xals de caixmir, cadascun d’un import equivalent a un petit habitatge. Europa va buscar la manera de fabricar aquest producte i satisfer una demanda cada vegada més creixent. Els centres de creació tèxtil, amb la ciutat escocesa de Paisley al capdavant, van voler imitar els rics xals de caixmir oferint versions més assequibles. Altres centres, com la ciutat alsaciana de Mulhouse, ja en ple segle XIX en van fer versions estampades, més a l’abast del públic en general.
‘Caixmir. La llàgrima persa’ al Museu de l'Estampació.
El xal de caixmir es va popularitzar i va tenir una època àlgida en plena moda Imperi i durant tot el segle XIX. El caixmir va tenir un segon moment d’expansió en l’època hippy, amb la fulla de boteh com a motiu central, amb colors vibrants, vistosos i d’estètica psicodèlica. Al segle XX també es va recuperar la bandana, un mocador monocrom estampat amb fulles de caixmir, que potenciava la imatge d’estrelles de la música rock. L’exposició reuneix peces de les empreses Ponsa, La España Industrial, Estampats Farreró i altres col·leccions pròpies, així com peces del Museu d’Arenys, el Museu Tèxtil de Terrassa i l’empresa Turkestan.
L’exposició, que es podrà visitar fins a finals d'abril, acaba amb dues notes d’actualitat: mostra una creació inèdita de Sylvia Calvo, artista creadora de moda sostenible, i les creacions dels alumnes de l’Escola de Disseny Illa a l’entorn del caixmir. Avui, el motiu de caixmir és molt present en la indumentària tant femenina com masculina i és un clàssic que ha vençut el pas del temps per la seva versatilitat.
Cessió de l'empresa Alfombras Turkestan per ‘Caixmir. La llàgrima persa’