PB_Online_BONART_1280X150

Notícies

Reobertura del Museu de Granollers

Història, identitat i art contemporani en aquesta nova etapa.

'Mito hueco', Mateo Maté
Reobertura del Museu de Granollers
bonart granollers - 19/12/24

El Museu de Granollers reobre les portes demà, 20 de desembre, amb una nova proposta expositiva que marca el retorn de la institució després del tancament per les obres d'instal·lació d'un nou sistema de climatització. Les dues primeres exposicions que inauguren la reobertura del museu se centren en la història i el patrimoni de Granollers, transportant-nos a les èpoques romana i medieval de la ciutat.

‘Històries sense paraules’ és una exposició que, a través del retaule de Sant Esteve de Granollers i amb la col·laboració del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), ens apropa a l'art medieval. La mostra presenta una selecció d'objectes provinents de l'església gòtica de Sant Esteve i proposa un recorregut simbòlic a través del Granollers del Baix Medieval. Entre les peces destacades, hi ha les 13 mènsules de l'església parroquial de Sant Esteve i el retaule de Sant Sebastià i Sant Eloi, obra del taller Vergós, originari de la capella lateral de l'església de Sant Esteve. Dos peces audiovisuals complementen la mostra: la primera recrea l'aixecament de l'església gòtica de Sant Esteve, mentre que la segona explora els tallers medievals i el caràcter adoctrinador dels retaules de l'època. El recorregut acaba amb un conjunt retaulístic emblemàtic format per 13 taules que il·lustren 14 escenes, una autèntica joia del gòtic català que reflecteix el pas del segle XV al XVI. Aquesta exposició és un projecte conjunt dirigit pel Museu de Granollers, amb el comissariat de Glòria Fusté, en col·laboració amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya.

 

Reobertura del Museu de Granollers Retaule de sant Sebastià i sant Eloi, 1500. MNAC

 

En paral·lel, l’exposició ‘In illo tempore’ ens acosta a la Granollers romana de gairebé 2.000 anys enrere. Aquesta exposició, amb més de 300 peces provinents majoritàriament de Granollers, mostren la riquesa de la ciutat en aquella època, on la vil·la era tant un centre de producció com una residència de luxe. A través de les restes arqueològiques i les reconstruccions virtuals, la mostra permet descobrir com es construïa la vil·la, què s’hi produïa i amb què es comerciava. La selecció d’objectes, com àmfores, monedes, gerres o mosaics, que han estat restaurats especialment per a l’exposició. Aquesta mostra ha estat guardonada amb el premi Musa 2023 dels XXXI Premis Auriga a la millor exposició sobre el món antic, reconeixent la informació que s’hi aporta i la nova lectura que aporta el Granollers de l’època romana.

 

Reobertura del Museu de Granollers Mostres de la Granollers romana a ‘In illo tempore’.

 

En les sales dedicades a l’art contemporani, el Museu de Granollers presenta ‘Antibiografia’, una proposta comissariada per Alexandra Laudo que reflexiona sobre la pulsió humana d'autorepresentar-se en l'era digital. L'exposició aborda qüestions com els límits de l’autorepresentabilitat, el gènere autobiogràfic i la sobreexposició pública del jo a través de les obres d'artistes nacionals i internacionals com Martínez Bellido, Francele Cocco, Estampa, Juan David Galindo, Pere Noguera, Mateo Maté i Mercè Soler, entre altres. Els projectes exposats qüestionen els fonaments de l'autoretrat i les convencions del gènere autobiogràfic mitjançant una visió dissident i evasiva. Aquesta exposició, produïda pel Centre d'Art Maristany de Sant Cugat del Vallès i que itinerarà per la Generalitat de Catalunya, convida a pensar sobre la manera en què el jo es construeix i es presenta a la societat contemporània, en una reflexió crítica sobre la individualitat en un món cada cop més interconnectat.

 

Reobertura del Museu de Granollers 'Eclipse', Lurdes R.Basolí (2021). © EVA CARASOL

 

Finalment, l’Espai Obert del museu acull ‘TRASH Studio Lab’, un projecte d'Anna Estany, comissariat per Joan Morey, que esdevé una proposta de reflexió sobre el cos, la vestimenta i la construcció de la identitat. L’exposició transforma l’espai en un laboratori experimental on l’art i la moda es barregen i proposen una experiència compartida amb els visitants. El projecte explora dues etapes vitals de l’individu: l’adolescència, en què els símbols i la imatge pública tenen una gran importància, i la maduresa, quan l'experiència i la reflexió sobre el passat defineixen la nostra identitat i la manera com percebem el món. A través de pràctiques com l’acumulació obsessiva, el reciclatge tèxtil i el dripping colorista, Anna Estany ofereix una mirada radical que desafia les convencions socials i les normes materials. La instal·lació inclou peces d’art, roba, complements, mobiliari i imatges, i s’activa amb sessions de treball, xerrades i performances.

Amb aquestes quatre propostes expositives, el Museu de Granollers torna obrint un diàleg entre el passat i el present, entre l'art medieval, la història romana i les pràctiques contemporànies, oferint una reflexió sobre els orígens, el patrimoni, la identitat i la forma en què ens construïm i ens representem a nosaltres mateixos.

 

Reobertura del Museu de Granollers ‘TRASH Studio Lab’, Anna Estany

PB_Online_BONART_180X180Banner-HCB-180x180px_v1-cat-1

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88