La Fundació Suñol evoca la visita que el 1983 va fer Andy Warhol a Madrid, convidat pel galerista Fernando Vijande, en l'exposició ‘Warhol & Vijande, cita a Barcelona. Més que Imatges Alterades by Christopher Makos’, que arriba a Barcelona després del seu pas pel Museo Lázaro Galdiano de Madrid.
La mostra rememora aquesta visita històrica, que va tenir el suport de Vijande, figura clau en la configuració d’una de les col·leccions d’art contemporani privades més destacades d’Espanya: la Col·lecció Suñol Soler. L'exposició combina peces icòniques amb un teaser del documental Warhol-Vijande: Más que Pistolas, Cuchillos y Cruces, que es podrà veure complet als cinemes el 2025.
La fascinació de Vijande per Warhol es va iniciar el 1975 amb l'adquisició d’un retrat de gran format de Mao per a la col·lecció del seu amic Josep Suñol Soler, pertanyent a la sèrie dels '10 Early Maos'. Aquesta obra, creada el 1972 i considerada una de les més rellevants del pintor després de l'intent d’assassinat que va patir el 1968, té un fort contingut polític i històric, simbolitzant un període crucial en la història dels Estats Units i, alhora, un punt d'inflexió per al mateix Warhol.
'Mao', Andy Warhol (1972). Colecció Suñol Soler
Durant els anys setanta i vuitanta, Vijande va viatjar sovint a Nova York, establint vincles amb figures destacades de l’escena artística com Robert Mapplethorpe, Keith Haring i el mateix Andy Warhol. La seva visió va incloure la creació d’una galeria al Soho, per fomentar una xarxa entre artistes espanyols i nord-americans i crear un pont artístic entre Nova York i Madrid. El 1981, Vijande va inaugurar a Madrid la galeria que portaria el seu propi nom, un espai que evocava el minimalisme novaiorquès. Dos anys després, el 1983, Warhol viatja a Espanya per inaugurar-hi l’exposició ‘Pistolas, Cuchillos y Cruces', creada conjuntament amb Fred Hughes i Bob Colacello.
L’exposició de la Funadció Suñol, inaugurada la setmana passada i oberta al públic fins a finals de febrer, inclou 20 retrats de la sèrie ‘Altered Image’ de Christopher Makos, amic i col·laborador de Warhol. Realitzada el juny de 1981 a Nova York, aquesta sèrie consta de 349 fotografies on Warhol posa amb set perruques diferents, un maquillatge teatral i la seva roba habitual. Segons Makos, aquestes obres són un exercici sobre la identitat fluida, més enllà del transvestisme i refelcteixen sobretot vulnerabilitat. En paraules de Patrick Moore, del Museu Andy Warhol: “Aquestes imatges revelen la personalitat de Warhol com cap altre retrat”.
Fernando Vijande, Christopher Makos i Andy Warhol a la Galería Fernando Vijande, 1983. © Luís Pérez Minguez
Warhol va ser pioner a l’hora d’incorporar dones transgènere i drags a les seves creacions, com es reflecteix a la serigrafia 'Ladies and Gentlemen', una de les peces destacades de l’exposició. La mostra també inclou obres com 'Cuchillos', la peça de la sèrie '10 Early Maos' adquirida per Suñol, fotografies, objectes personals—alguns provinents del Museu Andy Warhol de Pittsburgh—i el díptic de la galeria de Vijande creat per a l’exposició de Madrid el 1983. A més, s’hi pot veure la controvertida pel·lícula Mario Banana i altres materials que testimonien aquesta col·laboració artística.
Amb aquesta exposició, la Fundació Suñol presenta un recorregut molt interessant a través d’aquesta singular relació entre Warhol, Vijande i Suñol, subratllant la rellevància d’aquesta connexió en el context de l’art contemporani.
'Altered Image', Cristopher Makos (1981). Colecció Suñol Soler