El 4 de juny, el Museu Reina Sofia presenta l'exposició Miriam Cahn. Tot és igualment important que proposa un recorregut per l'obra de l'artista suïssa Miriam Cahn (Basilea, 1949) des dels seus inicis en la dècada dels 70 fins a l'actualitat. La mostra es podrà visitar del 5 de juny fins al 14 d'octubre del 2019.
Per Miriam Cahn dibuixar, pintar, fotografiar, esculpir o escriure adquireixen ple sentit al posar el seu propi cos en moviment. Aquest funciona com una eina performativa: no només és representat, sinó que encarna materialment les coordenades d'edat i condició física, posant-les a prova des del treball artístic, tant diàriament com en el temps estès de la biografia. Aquesta centralitat del cos es relaciona amb la presa de consciència feminista de Cahn des dels inicis de la seva trajectòria en els anys setanta, quan va desplaçar el domini habitualment exercit per la vista i la facultat de la raó.
D'aquí que expliqui que les seves mans són la seva "eina per pensar" i abordi mitjans tradicionals, com la pintura a l'oli o el dibuix al carbó, aparentment anacrònics, de manera poc convencional, com procediments a través dels quals establir una peculiar relació amb el temps. "Sempre treball des del present", explica Cahn. Per a ella, revisitar les seves obres anteriors es converteix en l'oportunitat de mantenir-les amb vida, alhora que en una manera de donar diferents sentits a la seva pròpia existència, en diferents configuracions i interseccions entre el temps de la biografia, la natura, la història i la història de l'art.
Concebuda com "una forma biogràfica de veure el món", aquesta exposició abasta des dels seus primers quaderns i dibuixos en carbó de la dècada de 1970 fins a les seves últimes obres; en elles cada gest, cada moviment, cada pensament és "igual d'important" que la resta. Les seves obres recorren així temes crucials que li han preocupat al llarg de tota la seva trajectòria: la guerra i la violència, la sexualitat, la natura, la família o la mort.