Arriba una nova edició de Dart, el festival que explora les profunditats socials, polítiques i culturals de l’art contemporani a través del cinema documental. Enguany, el festival proposa una reflexió crítica sobre el sistema artístic i el seu mercat, així com sobre els nous corrents que encara influencien el panorama actual. La programació reuneix figures clau de l'art contemporani i ofereix un espai per debatre temes com la preservació, la democratització de l’accés a l’art i la connexió entre l’art i la ciència, tot a través de projectes pioners que n’han qüestionat els límits tradicionals.
Del 27 de novembre al 10 de desembre, els Cinemes Girona, Phenomena, Zumzeig, Maldà i espais com el MACBA, el Disseny Hub, The Social Hub i la Laie Pau Claris seran els escenaris d'aquesta proposta, reafirmant, un any més, el compromís de Dart amb l'art i la reflexió crítica.
Figures clau de l’art contemporani i històric
Grans figures de l’art contemporani i històric es trobaran a l’edició d’enguany. Entre elles destaca Frida Kahlo, que protagonitza Frida, dirigit per Carla Gutierrez, un documental que recupera l’ànima de l’artista a través de la seva pròpia veu, desvelant un relat més íntim de la seva figura. També Jeff Koons, conegut pel seu art polèmic i desafiador, és explorat a Jeff Koons: A Private Portrait de Pappi Corsicato, una obra que equilibra la seva vida pública com a artista i la seva quotidianitat com a pare de familia. Antoni Tàpies és homenatjat en el centenari del seu naixement amb dues obres que permeten aprofundir en el seu univers creatiu: Tàpies, el joc de saber mirar, de Sergi Guix Planas, i Elements of a Journey: Antoni Tàpies, de James Scott.
Jean Cocteau, un documental que repassa el paper essencial d’aquest geni polifacètic en les avantguardes artístiques, també serà present al festival. Així mateix, destaca Martin Parr, amb la seva mirada irònica i precisa sobre la societat contemporània, a I Am Martin Parr, dirigit per Lee Shulman, que inaugurarà aquesta 8a edició del festival, on s’inclou també DELA, dirigit per Verena Freyschmidt, que ofereix una visió poderosa sobre la vida de Derek Jarman, explorant la seva obra artística i el seu impacte social. Gilbert & George, el duo irreverent, són retratats a The Pilgrimage of Gilbert and George, un film que s’endinsa en el seu procés creatiu. Finalment, György Kepes, figura cabdal en la intersecció entre art i ciència, apareix a György Kepes: Interthinking Art + Science, que analitza la seva contribució a l’art multimèdia.
Jeff Koons: A Private Portrait (2023)
L'art com a espai de memòria, identitat i innovació
Dart 2024 ofereix una programació que interconnecta temàtiques com la identitat, la memòria cultural i les innovacions en el món de l'art, a través de tres grans eixos.
Un dels pilars fonamentals és la crítica al colonialisme i la reivindicació de la identitat. Dahomey, de Mati Diop, premiada amb l’Os d’Or a Berlín, explora la restitució del patrimoni cultural del Regne de Dahomey a Benín, confrontant la pèrdua i la recuperació de la memòria històrica. White Cube, de Renzo Martens, reflexiona sobre com l’art pot ser un vehicle per revertir les injustícies històriques, centrant-se en les experiències dels treballadors del Congo afectats pel colonialisme. Paral·lelament, El nombrador de plantas ens transporta a l’Amazones colombià, on Abel Rodríguez, savi indígena nonuya, canalitza el seu coneixement ancestral en il·lustracions botàniques que perpetuen la memòria del seu entorn natural.
Un segon eix se centra en el mercat de l’art i els moviments artístics històrics, així com en les innovacions museístiques. En aquest apartat, Arte Povera - Notes for History analitza l’impacte revolucionari d’aquest moviment italià a les dècades de 1960 i 1970, mentre que Taking Venice narra la irrupció de l’art contemporani en l’escena internacional a través de la Biennal de Venècia. Amb un enfocament introspectiu, The Art of Making It, de Kelcey Edwards, posa en relleu les dificultats que afronten els artistes emergents en un mercat cada cop més competitiu, mentre que Depot - Reflecting Boijmans examina les innovacions museístiques del Museu Boijmans Van Beuningen, centrant-se en el primer dipòsit d’art accessible al públic.
Finalment, la producció nacional ocupa un lloc destacat, posant de manifest la diversitat creativa local. The Western Archive, de Sergio Caballero, tanca el festival amb una reinterpretació surrealista del western inspirada en el treball del duet Lolo & Sosaku. Artefacto 71, dirigit per Rafa Rodríguez, explora l’obra multidisciplinària de Martí Ansón, conegut pel seu enfocament lúdic i innovador. També en l'àmbit nacional destaca The Wisdom of Wonder, Eugènia Balcells Once and Again, que celebra la trajectòria d’Eugènia Balcells, una artista pionera en la connexió entre art, ciència i espiritualitat. I per acabar, Pax in Lucem commemora el 150è aniversari de Joaquín Torres García, valorant el seu llegat dins del noucentisme i l’avantguarda.
White Cube (2020)
Reflexions i debats al voltant de l’art
Més enllà de les projeccions, Dart ofereix una sèrie d’activitats paral·leles que aprofundeixen en les temàtiques tractades als documentals del festival. Aquestes propostes exploraran el vincle entre l'art i la societat des de diverses perspectives.
En col·laboració amb Laie, s’han organitzat dues activitats formatives destacades. La primera, Art i erotisme: un recorregut des de Jeff Koons fins a l’Art Clàssic, dirigida per l’historiador de l’art Artur Ramon, analitza la relació entre l’escultura i l’erotisme des de l’antiguitat fins a l’actualitat. La segona proposta, Una mirada al futur del documental sobre art: videojocs, androides i torres bessones, conduïda pel director espanyol Guillermo Logar i la productora mexicana Fernanda Valencia, oferirà una visió sobre l’evolució del documental artístic en el segle XXI.
A més, el MACBA serà l'escenari d’una sessió especial centrada en l’artista Renzo Martens i el col·lectiu congolès CATPC (Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise), que han estat protagonistes de la 60a Biennal de Venècia amb el projecte The International Celebration of Blasphemy and the Sacred. Aquest projecte reflexiona sobre les implicacions econòmiques, ecològiques i socials de la recuperació de terres degradades a la República Democràtica del Congo. La jornada inclourà la projecció de tres curtmetratges del col·lectiu i un debat amb els implicats, moderat per Elvira Dyangani Ose, actual directora del MACBA.
White Cube (2020)