Amb una trajectòria marcada per la seva crítica a les estructures de poder i el seu compromís amb els drets humans, el treball d’Ai Weiwei redefineix constantment els límits entre tradició i contemporaneïtat, estètica i política. L’artista xinès arriba al MUSAC de Castella i Lleó amb 'Don Quixote', una proposta monumental que ofereix una mirada profunda a les seves inquietuds humanistes i al seu llenguatge creatiu, que transita entre disciplines com la ceràmica, la fotografia, el cinema o el ready-made.
La mostra abasta més de vint anys de producció artística i destaca les seves creacions amb peces de construcció de plàstic, utilitzades per reinterpretar grans icones de la història de l’art o per abordar temes com les crisis migratòries i la llibertat d’expressió. Aquest recurs, segons l’artista, és una eina neutra, fins i tot absurda, que permet qüestionar l’herència estètica i política amb lleugeresa i llibertat.
Entre les obres més impactants hi trobem 'The Third of May', una revisió de la cèlebre pintura de Goya que, mitjançant blocs de LEGO, convida a reflexionar sobre els conflictes i les injustícies que persisteixen en la memòria col·lectiva. El material esdevé un mitjà carregat de significació: una metàfora de la fragilitat, malauradament, de les narratives històriques.
També destaca 'La Commedia Umana', un candelabre monumental fet de vidre de Murano, que, amb els seus vuit metres d’alçada i 2.700 kg, esdevé una al·legoria del pes de l’humanisme. Aquesta obra posa de manifest l’obsessió de l’artista per la condició humana i la defensa de les llibertats fonamentals, alhora que evidencia la seva capacitat per transformar materials mil·lenaris en discursos punyents sobre els grans conflictes geopolítics i socials del present. El recorregut inclou també instal·lacions com 'Porcelain Pillar with Refugee Motif', on la porcellana xinesa tradicional evoca la crisi dels refugiats, i 'Life Cycle', una barca de bambú de 20 metres plena de figures que simbolitza el viatge tràgic de milers de migrants.
'Life Cycle', Ai Weiwei (2008)
'La Commedia Umana', Ai Weiwei (2017-2021)
Es tracta d’un dels projectes expositius més ambiciosos de la trajectòria del reconegut artista i dissident xinès. Comissariada pel director del MUSAC, Álvaro Rodríguez Fominaya, aquesta mostra, que es podrà visitar fins al maig, ha estat concebuda en estreta col·laboració amb l’artista específicament per al museu lleonès. Les seves àmplies sales permeten presentar algunes de les creacions més monumentals d’Ai Weiwei, obres de dimensions colossals que serien impossibles d’exposar en altres espais museístics.
El nom 'Don Quixote' per a la mostra no és casual. La figura del cavaller va captivar Ai Weiwei quan era petit i vivia amb la seva família exiliada als deserts de Xinjiang. La portada i les il·lustracions del llibre de Cervantes que posseïa el seu pare, el poeta Ai Qing, van ser una finestra a un món fantàstic enmig de l’opressió maoista. Aquesta connexió íntima amb la narrativa quixotesca es vincula amb la mostra al MUSAC com un reflex de la lluita per un ideal: un acte de resistència creativa.
"Mai no triaria una obra mestra a l’atzar. El quadre ha de ressonar amb mi i amb la meva experiència política, de manera que gairebé totes les obres d’art que selecciono narren un tema específic que em preocupa profundament. Sempre hi ha una raó deliberada darrere de la meva elecció. Espero que els espectadors, en llegir les descripcions d’aquestes obres, puguin entendre que aquestes peces mestres es trien de manera reflexiva, no pas de forma arbitrària o casual", declara Ai Weiwei.
'Napoleon on a Zebra', Ai Weiwei (2023)