Arriba a Miami 'Beyond the Single Image. Spanish Photography from the Foto Colectania Collection', una selecció de fotografia espanyola i portuguesa, fruit d'una ambiciosa col·laboració entre la Fundació Foto Colectania i The Margulies Collection at The Warehouse.
Amb més de 3.000 obres d'autors espanyols i portuguesos i un valuós arxiu de 24.000 negatius del fotògraf Paco Gómez, la Col·lecció Foto Colectania es compta entre les col·leccions privades de fotografia ibèrica més importants en l’àmbit internacional. Aquesta exposició ofereix una selecció de 150 obres de 36 fotògrafs, comissariada per Carles Guerra, que explora les múltiples maneres en què la fotografia documenta la realitat. Guerra ha estructurat la mostra en 20 seqüències temàtiques i 10 blocs per crear un atles fotogràfic que enllaça imatges i contextos.
Entre les fotografies exposades, és interessant observar com conviuen treballs que han esdevingut icònics amb altres propostes visuals que ens transporten a escenaris i èpoques molt diverses. Així, la imatge de 'L'home al carrer Pelai' capturada per Xavier Miserachs el 1962 comparteix espai amb els rituals africans documentats per Jordi Esteva, les celebracions camperoles espanyoles immortalitzades per Cristina García Rodero i obres més recents com les Fotonovel·les de Laia Abril de la sèrie 'On Abortion' o les ficcions d’'Afronautes' de Cristina de Middel. Aquestes fotografies conviuen al seu torn amb el seguiment constant d’Adriana López Sanfeliu a la vida de la família Salazar, els retrats que Ricard Terré va fer en un centre d’educació especial el 1998, les escenes comunitàries capturades per Fernando Gordillo, i les fotografies de 'Casament de Penella' realitzades per Gabriel Cualladó el 1960. A més, noms destacats com Txema Salvans, Pilar Aymerich, Joan Fontcuberta, Xavier Ribas, Manolo Laguillo, Alberto Garcia-Alix i Leopoldo Pomés, entre d'altres, també formen part de la selecció, creant així un recorregut viu per l’herència fotogràfica d’una època, i oferint alhora una finestra oberta a les tradicions i la vida quotidiana.
Sense títol. De la serie 'Domingos, 1994-1997', Xavier Ribas.
Guerra defensa aquesta visió col·lectiva amb la idea que l'evolució de la fotografia va més enllà de la iconografia: és en la pluralitat d'imatges on trobem les diferents perspectives dels esdeveniments col·lectius de manera més completa i verídica. Segons el comissari, la modernització de la fotografia va portar a una certa “iconització” d'alguns esdeveniments, però sovint és necessària una mirada més complexa. Per a ell, moments de gran significat necessiten tantes imatges com sigui possible. És per aquest motiu que cada fotografia de la mostra pren valor en relació amb les altres, teixint un relat que apel·la directament a la memòria col·lectiva i a la reinterpretació del passat i del present.
La col·laboració entre The Margulies Collection, reconeguda institució nord-americana, i la Fundació Foto Colectania, amb un dels seus patrons Martin Z. Margulies, és un reconeixement al valor cultural i artístic de la fotografia espanyola i portuguesa, que reafirma el seu paper fonamental dins la cultura visual contemporània.
La mostra s’inaugurarà oficialment el 2 de desembre coincidint amb l’inici de la fira d'art Miami Art Basel, però estarà disponible per al públic des de demà, 13 de novembre, fins a l’abril.
'Mujer de Penella', Gabriel Cualladó (1966)