La ciutat de Barcelona celebra aquest any el 20è aniversari de l’exposició World Press Photo, una mostra de fotoperiodisme que arriba cada any al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), organitzada per la Fundació Photographic Social Vision. Des de la seva primera edició el 1955 a Holanda, l'exposició, més enllà de ser una exhibició de fotografia, pretén ser un espai de reflexió visual i conscienciació.
Fins al 15 de desembre, les fotografies exposades ofereixen una visió crua d’un món cada cop més fràgil: la crisi mediambiental es manifesta a través de les devastacions causades pels incendis a Austràlia i al Canadà, les sequeres que assolen l’Amazònia i la destrucció provocada pels terratrèmols a Turquia i Síria. També hi trobem retrats dels conflictes sagnants entre Israel i Hamàs, les interminables lluites humanitàries a l’Afganistan i Etiòpia, l’angoixa de les crisis migratòries, i altres realitats menys visibles, com els desafiaments de la salut mental i els reptes que afronten les dones en societats desiguals.
Com a commemoració d’aquestes dues dècades a la ciutat, World Press Photo incorpora una instal·lació especial dedicada a la llibertat de premsa. Durant aquests anys, més de mil periodistes han estat assassinats, una xifra que ha augmentat de forma alarmant durant el 2023, especialment arran del conflicte entre Israel i Hamàs. La mostra reivindica la importància fonamental d’aquests professionals en la transmissió de la informació i els riscos que assumeixen per informar i donar veu. També es posa de manifest el contrast entre el volum de fotografies disponibles sobre la guerra a Ucraïna, la més documentada de la història, i la dificultat de cobertura de Palestina, on les restriccions d’accés per a molts periodistes internacionals limiten l’obtenció d’un testimoni verídic.
'Històries d'Amèrica del Sud', Adriana Loureiro
Enguany, les veus de Mohammed Salem, Lee-Ann Olwage, Alejandro Cegarra i Julia Kochetova s'alcen com a testimonis poderosos de realitats difícils i profundament humanes. En aquest context, la Fotografia de l'Any ha estat atorgada al fotògraf palestí Mohammed Salem, qui ha capturat l'horror de la guerra a la Franja de Gaza, posant de manifest les devastadores conseqüències d'un conflicte que ha provocat un nombre alarmant de morts civils, amb dones i infants sovint com a víctimes principals.
En la categoria de Reportatge Gràfic de l'Any, la fotògrafa sud-africana Lee-Ann Olwage ha estat guardonada per 'Valim-babena', un projecte que explora la cura d’una filla a un pare amb demència a Madagascar. A través d'aquesta sèrie fotogràfica, ens endinsem en la vida de Paul Rakotozandriny, conegut com a "Dada Paul", un home de 91 anys que ha viscut durant anys amb aquesta malaltia. Es tracta d'una visió única sobre un problema global, alhora que desmunta estereotips associats a l'Àfrica, sovint reduïda a conflictes i problemes socials.
En la categoria de Projecte a Llarg Termini, el fotògraf veneçolà Alejandro Cegarra ha sigut premiat per 'Los dos muros', una documentació fotogràfica que narra la dura situació dels migrants a Mèxic. Inspirat en la seva pròpia experiència com a migrant des de Veneçuela fins a Mèxic, el projecte il·lustra les dificultats que enfronten les famílies en la seva travessia, marcada per les polítiques migratòries de Mèxic, les restriccions imposades pels Estats Units i les tensions econòmiques i polítiques a Amèrica Llatina.
'La guerra es personal', Julia Kochetova
Finalment, en la categoria de Format Obert, el premi ha estat atorgat a la fotògrafa ucraïnesa Júlia Kochetova pel seu projecte 'La guerra es personal'. A través d'una pàgina web multidisciplinària, Kochetova explora com es viu la guerra mitjançant un diari personal que fusiona fotoperiodisme, poesia, il·lustració i música, abordant preguntes profundes sobre com les persones conviuen amb la violència i la incertesa diària en conflictes prolongats.
Els problemes migratoris en el context dels animals també apareixen com a tema central en la sèrie 'Saving the monarchs', reconeguda en la categoria de Reportatge Gràfic. El fotògraf Jaime Rojo ha capturat els esforços de les comunitats de Canadà, Estats Units i Mèxic per salvar les papallones monarca, un símbol de migració i lluita per la supervivència. Aquest reportatge és un testimoni de la cooperació internacional en la conservació mediambiental i una resposta esperançadora als desafiaments del canvi climàtic.
Les imatges de l’exposició són, en essència, fragments de la història contemporània que ajuden a entendre l’evolució del món i el paper transformador de la fotografia. Malgrat que sovint veiem aquest tipus d’imatges a les xarxes, l’excés d’informació inevitablement desensibilitza, i el constant flux de fotografies ens anestesia davant el patiment i la gravetat dels esdeveniments globals. Exposicions com aquesta ens ofereixen una pausa per trencar aquesta inèrcia i recuperar, almenys per una estona, la capacitat de ser veritablement interpel·lats. Som part activa d’aquest món en crisi i hauríem de compartir la responsabilitat dels seus reptes.
'Salvar les monarques', Jaime Rojo