Des dels anys noranta, quan es va donar a conèixer en exposicions comissariades per Luis Serpa, Susanne S. D. Themlitz (Lisboa, 1968) ha desenvolupat una obra que, amb una mirada única, explora la realitat a través d’elements quotidians, elevant-los com a protagonistes d’un món ambigu i suggeridor. La seva última exposició, 'El lenguaje de las cosas mudas', s’exhibeix actualment al MARCO (Museu d'Art Contemporani de Vigo).
En aquest projecte polifacètic, Themlitz transforma l’espai expositiu en un microcosmos que desplega un vast i polièdric imaginari, on dibuixos, pintures, fotografies, escultures, vídeos i objectes recollits dels magatzems del museu es combinen per crear paisatges. La seva obra —i aquesta mostra n’és un exemple evident— defensa que els objectes no només existeixen, sinó que porten en si mateixos el rastre de tot allò que han contingut i viscut. Themlitz cerca l’invisible, va més enllà de l’evident, explorant els petits detalls i plantejant quin món s’amaga darrere de cada textura.
Formada entre Portugal i Alemanya, Themlitz ha desenvolupat un llenguatge visual que oscil·la entre la serenitat i la provocació. Inspirada per figures com Sigmar Polke, Thomas Schütte i Juan Muñoz, l’artista es desmarca de la rigidesa formal i explora en les seves creacions una combinació de relat, metamorfosi i so. Mentre molts artistes portuguesos de la seva generació opten per línies de treball concretes, ella prefereix fusionar elements culturals que la defineixen: fragment i síntesi, paisatge i passeig, caos i ordre.
'El lenguaje de las cosas mudas'. © MARCO
Durant el procés creatiu al MARCO, Themlitz ha fet de les sales expositives un diàleg amb l’espai mateix. Els passadissos, les parets i els racons amagats esdevenen part de la seva obra amb la intenció de revelar el “cos” del museu i, alhora, transfigurar-lo. Així, l'exposició inclou impactants instal·lacions visuals i sonores com una estructura de canyes de bambú o peces de guix blanc que evoquen fòssils o coralls morts. Més enllà de l’impacte visual, la mostra incorpora espai per a la poesia literària amb versos de la mateixa Themlitz, que s’acompanyen de collages d’imatges humanes i animals.
En aquest projecte, que es podrà visitar fins a l'abril, Themlitz assumeix el rol d’una arqueòloga contemporània, rescatant elements oblidats i integrant-los en la seva obra, incloent-hi peces adquirides a antiquaris de Vigo. En definitiva, tota una experiència multisensorial en què cada sala del MARCO es presenta com una proposta diferent, convertint la mostra en un recorregut per la seva trajectòria artística, però també capturant, l’essència del MARCO i de la mateixa ciutat de Vigo.
'El lenguaje de las cosas mudas'. © José Lores