Alisa Sibirskaya capgira el concepte de bellesa amb la seva exposició 'Bellesa furtiva', on crea escenes que evoquen la tradició pictòrica de les vanitates, però amb un objectiu clar: qüestionar les bases d’una societat on tot sembla reduït a un producte de consum.
Nascuda a Krasnoiarsk el 1989, Sibirskaya explora la relació entre mortalitat i quotidianitat des d'una perspectiva introspectiva i crítica. Inspirant-se en els mestres de la pintura dels segles XVI i XVII, recorre als elements visuals d’aquests clàssics i els reinterpreta amb un llenguatge modern. A través d’un híbrid d’hiperrealisme i onirisme, ofereix una radiografia de la realitat, evocant al·legories tant religioses com seculars. Des de les representacions del pecat original a les vanitates, passant per figures mítiques i folklòriques, la seva obra connecta amb l’essència d’aquestes composicions tradicionals —aquelles escenes de flors marcides, fruites en descomposició i cranis que recorden la brevetat de la vida i l’efímer dels plaers terrenals—. No obstant això, en lloc d’al·legories barroques, la seva obra és un reflex dels excessos i de la banalitat de la societat contemporània. El gènere de la vanitas que Sibirskaya treballa pretén recordar-nos la transitorietat de l’existència; en la seva obra, però, aquesta tradició sembla parlar a un món embogit pel consum i la sobreproducció.
'In the kitchen' © Alisa Sibirskaya
L’exposició, comissariada per Natàlia Chocarro dins el programa Punts de Fuga de la Fundació Vila Casas, recull una sèrie de fotografies en què la il·luminació càlida i les expressions fràgils dels personatges configuren una atmosfera de nostàlgia que travessa el temps, on passat i present es barregen per crear una crítica subtil a la superficialitat.
Sibirskaya, després de formar-se en música i teatre a la seva Sibèria natal, va viatjar per Europa, establint-se primer a Madrid i després a Barcelona, on va començar a desenvolupar la seva obra fotogràfica. Per a ella, la fotografia és una fusió d’arts que no només capta l’instant, sinó que el transforma. Segons explica, les seves imatges són com un diari personal, la seva manera de comunicar-se amb el món.
El seu vincle amb Sibèria és inseparable de la seva obra. El fred, els paisatges de gel, l’absència de color i el romanticisme inhòspit de la regió es reflecteixen en la seva perspectiva artística i en el seu imaginari visual. Tot i que la seva fotografia no és explícitament activista, la seva obra conté una forta càrrega de crítica social: Sibirskaya va abandonar Rússia per oposar-se al règim de Putin i defensar el col·lectiu LGTBI, una postura que impregna subtilment les seves imatges.
Fins al 23 de febrer al Museu Rus de Màlaga, Sibirskaya ens convida a submergir-nos en un univers on el temps sembla aturat, però on la crítica social ressona amb força.
'Dream' © Alisa Sibirskaya