Lluny del bullici de la Gauche Divine, de les icòniques portades de disc de la Nova Cançó o del glamur de la publicitat, Palo Alto, dins del marc del Festival de Fotografia FotoFest Poblenou, ens proposa descobrir l’Oriol Maspons (Barcelona, 1928) més personal a través de 'Coral', una col·lecció de fotografies inèdites que semblen extretes d’un àlbum familiar. Aquesta mostra, seleccionada amb cura pel seu fill, Àlex Maspons, revela una bellesa autèntica, amb imatges que capturen l’essència d’una relació plena de complicitat entre el fotògraf i la seva musa i esposa, Coral Majó.
Coral, encara que no era model en el sentit professional —una professió que en aquella època existia només en ambients d'alta costura— va saber captar perfectament el que Maspons volia expressar amb cada fotografia. La seva presència davant la càmera no era la d’una model convencional sinó la d'una còmplice, i aquesta connexió va donar lloc a una col·lecció de retrats que exploren la bellesa natural de la vida compartida. A més de les imatges de Coral, s'inclou una petita selecció on apareix també la família. En total, una cinquantena de fotografies que es podran veure des del 8 de novembre fins al 13 de desembre a la Sala Escoleta de Palo Alto, amb una inauguració oficial el pròxim dimarts 12 de novembre.
© Oriol Maspons
Reconegut per la seva mirada única i per haver renovat el llenguatge fotogràfic espanyol durant les dècades dels cinquanta i seixanta, Oriol Maspons va construir una trajectòria prolífica que abasta des de la seva estada a París —on va establir connexions amb icones com Brassaï i Cartier-Bresson— fins a col·laboracions amb revistes de prestigi com La Gaceta Ilustrada, L’Oeil i Elle. Al costat de Julio Ubiña, va explorar el món de la moda i la publicitat, mostrant una imatge de la dona moderna i alliberada que començava a emergir en un país en transició.
El seu llegat ha estat reconegut i celebrat en diverses exposicions retrospectives, incloent-hi la gran mostra antològica '1949-1955. Oriol Maspons. La fotografia útil' al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) l’any 2019, així com exposicions al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid, el Museu del Disseny de Barcelona-DHub, el MoMA de Nova York i la Bibliothèque Nationale de France. La seva obra continua viu gràcies a la Fundació Photographic Social Vision, que custodia i representa l’arxiu Maspons, preservant i promovent el seu llegat.
Aquesta exposició ofereix una perspectiva diferent de la fins ara vista del fotògraf barceloní, on Coral reivindica el seu paper i nom sovint desconeguts fora del seu cercle, alhora que es revela Maspons com un narrador visual de la seva pròpia vida.
© Oriol Maspons