El Centre de Cultura Antiguo Instituto de Gijón acull 'Dobles lecturas. Identidades y ficciones', una exposició que obre un espai per reflexionar sobre la identitat, el cos i la ficció a través d’obres contemporànies. Fins al 26 de gener, aquesta mostra convida a endinsar-se en els múltiples registres de la identitat i del cos, explorant màscares, jocs de rol i la teatralitat de l’existència, i posant en relleu com l’art pot ser un mirall social i introspectiu.
La comissària i historiadora d’art Semíramis González ha dut a terme una intensa investigació per seleccionar 35 obres que tracten qüestions estètiques i identitàries com la ficció, el retrat, la mascarada i les disfresses. L’exposició recorre les col·leccions Circa XX i la Nova Col·lecció Pilar Citoler, dos fons de gran importància per a l’art contemporani. La Nova Col·lecció Pilar Citoler inclou 400 obres, entre pintura, escultura i fotografia d’artistes tant nacionals com internacionals. Per la seva banda, Circa XX és un conjunt heterogeni de 1.200 peces, que comprèn pintura, dibuix, obra gràfica, fotografia, escultura, instal·lacions i vídeo. Aquestes col·leccions no només reflecteixen la trajectòria vital de Citoler com a col·leccionista reconeguda, sinó que també esdevenen un manifest de la seva sensibilitat i visió artística. Pilar Citoler ha estat una figura clau en l'escena cultural espanyola, amb reconeixements com el Premi ARCO al Col·leccionisme Privat, la Medalla d'Or al Mèrit en les Belles Arts, i la seva presidència del Museu Reina Sofia el 2007.
Amb aquest enfocament, González posa en diàleg obres de grans mestres com Graciela Iturbide, Grete Stern, Concha Jerez, Francis Bacon i Esther Ferrer, amb les creacions de joves talents com Marina Vargas, Dalila Gonçalves i Erica Nyholm. A més, l'exposició inclou una representació local amb artistes asturians com Soledad Córdoba, Avelino Sala, Federico Granell i Sandra Paula Fernández.
En algunes de les obres, la ficció i la màscara són visibles i explícites; en altres, la intervenció subtil de l’artista ofereix una transformació més poètica. Tant en el cos físic com en el simbòlic, l’art serveix com a vehicle per a disfresses i transformacions identitàries.
'Dream n.31', Grete Stern (1950)
Estudis de l'espatlla masculina, Francis Bacon (1987)