La trajectòria artística d’una de les creadores més singulars dels darrers temps, Camila Cañeque (1984-2024) es reivindica a La Capella de Barcelona. Amb el títol 'Infinita/Unfinished. Poètica del cansament', la mostra, comissariada per Beatriz Escudero i Eloy Fernández-Porta, ofereix una mirada profunda sobre la producció de Cañeque, una artista que va posar en qüestió el ritme frenètic de la modernitat.
El treball de Cañeque, desenvolupat al llarg de més d'una dècada, abasta un ventall ampli de disciplines que van des de la performance fins a la fotografia, passant per instal·lacions, l’art objectual i l’escriptura. A través d'aquests formats, l'artista analitzava el món contemporani amb una mirada crítica, desafiant el paradigma de la productivitat incessant. En la seva obra, la lentitud, la inactivitat i la contemplació són formes de resistència, actes que contradiuen el tempo accelerat de la societat actual, on s’exigeix eficàcia i velocitat constantment.
En aquest sentit, la seva obra es presenta com una crítica contundent a la hiperactivitat moderna, l’acumulació i la saturació d’informació, alhora que reivindica espais de silenci i desert.
'Sauna exterior' (Performance), Camila Cañeque (2014)
La performance té un paper fonamental tant en l’exposició com en la seva obra. El cos de Cañeque esdevé el centre de les seves accions, que exploren la relació entre presència, temps i espai. Aquesta dimensió es reflecteix en els vídeos que documenten les seves intervencions, on l’artista transita d’una performance en viu cap a la seva representació en format audiovisual.
En 'Sauna exterior', l'artista ens transporta a un paisatge desèrtic, on un cos cobert de suor es troba dins d'una sauna a l'aire lliure. Mentre experimenta la calor intensa, Cañeque reflexiona sobre el canvi climàtic i la difícil tasca d'imaginar futurs sostenibles. L'experiència es converteix en un moment de meditació sobre les conseqüències del col·lapse ambiental i la imminent desertització del planeta.
Des de l’inici, l’objectiu d’aquesta exposició no era retre un homenatge, sinó donar continuïtat al treball de la Camila. El projecte es va gestar amb la col·laboració de la seva família, especialment de la seva mare, Montse González Chicota, i ha estat cuidat amb detall per persones properes a Cañeque, com ho són els comissaris Beatriz Escudero i Eloy Fernández-Porta, que tenien clar que no buscaven commemorar la figura de l’artista, sinó mantenir viva la seva obra, fent que continuï creixent i dialogant amb nous públics, tant els qui la coneixien com els que la descobreixen per primera vegada. Una de les decisions més rellevants ha estat incorporar la veu de Cañeque en primera persona, present en els textos que acompanyen les obres. La seva faceta literària emergeix amb força en aquesta mostra i crea un pont entre la imatge i la paraula.
En definitiva, 'Infinita/Unfinished. Poètica del cansament', oberta al públic fins al 20 de novembre, és un recorregut crític per les idees que van travessar la trajectòria de Cañeque: la pèrdua, la immobilitat, els moments de transició. La mostra convida a submergir-se en un univers que, sota la seva aparent quietud, amaga una càrrega poètica i crítica potent, capaç de sacsejar les bases d'una societat atrapada en l'excés de moviment i en la hiperconnexió.
La Capella.