En aquella “Girona grisa i negra” que donava títol al llibre de Narcís-Jordi Aragó, Just M. Casero, Jaume Guillamet i Pius Pujades editat el 1972, tot recordant poemes de Josep Carner, també hi ha petites gotes de color i trencament, com va suposar, uns anys abans (el febrer del 68), la troupe de Jacinto Esteva per al rodatge de Después del diluvio, interpretada per Mijanou Bardot (la germana de la mítica Brigitte), Francisco Rabal i el gironí Francesc Viader, als quals vaig poder entrevistar al mític bar de l’Arc, un dels pocs reductes existents en aquells temps per a la Girona intel·lectual i inquieta. La pel·lícula es va rodar entre els escenaris dels boscos calcinats, un any abans, de les Gavarres gironines. Amb Jacinto Esteva seguim els articles sobre l’anomenada “escola de Barcelona”.
Jacinto Esteva Grewe (Barcelona, 1936-1985), creador de Filmscontacto (1965), base de l’escola i codirector de Dante no es únicamente severo, el film manifest de la mateixa, em definia així, el 1968, aquest moviment: “És un intent de cercar la ruptura de les velles escoles i crear unes noves formes d’expressió cinematogràfica.” Un objectiu que va intentar encara de forma potser massa inconcreta, trencadora sí, però sense plena coherència. Així va ser en Dante... i també en el seu ambiciós Después del diluvio.
Aquest pioner de l’escola de Barcelona, el 1963 havia iniciat un retaule de l’Espanya negra, Este país de todos los diablos, fidel continuador de la forma de fer cinema documental de Las Hurdes, Tierra sin pan, de Luis Buñuel (1932), que no va poder finalitzar fins al 1970, amb continuats problemes de censura, i al que va haver de canviar el títol per Lejos de los árboles. Després d’estades al continent africà, primer per fer dos documentals sobre la lluita d’alliberament de Moçambic, ambdues inconcluses, i després per muntar una empresa de safaris, va tornar a Barcelona, on va morir prematurament el 1985, i cinc anys després el seu amic Joaquim Jordà li va dedicar un retrat documental molt personal amb El encargo del cazador.