L'Ateneo de Madrid acull la primera exposició individual de l'artista Jara López Sastre, 'Lo que queda después de la mirada'. A l'interior de la sala Laffón es desplega una cortina que sosté els olis pintats per Jara al seu estudi de Nova York. Des del principi, la disposició curatorial de la mostra anticipa el concepte d'intimitat, sobre el qual s'articula la proposta pictòrica.
Nascuda a Madrid i establerta a la Gran Poma, Jara va realitzar els seus estudis artístics en llocs com London Fine Arts, Boston College i la Universitat de Nova York. L'obra arriba per primera vegada a Madrid després d'haver estat presentada en desenes d'exposicions col·lectives als Estats Units.
Aquest projecte pren com a referència la pintura de gènere neerlandesa de Gerard Ter Borch, concretament en les seves 'Ladies in Satin' (Dones en setí). Aquestes escenes, carregades d'ambigüitat i simbolisme, adverteixen la condició de la dona com a objecte sexual a partir de la seda dels seus vestits.
Jara, partint de les dones de Ter Borch, explora la figura de la dona i la seva representació en l'art, centrant-se en la mirada del voyeur. La pintura, per tant, es converteix en un vehicle de reflexió sobre "la dura empremta que deixa el mirar". Així mateix, la literatura juga un paper especial en la mostra. Per a l'artista, el poder de la imatge s'ha de conjugar amb el poder de la paraula, i en aquest cas ho fa a través d'un poema que pren com a títol el nom de l'exposició.
El visitant –com a subjecte actiu que observa– és convidat a participar en aquest diàleg de reflexió sobre el caràcter íntim de l'acció d'observar; sobre la duresa del mirar.
L'exposició es podrà visitar del 14 al 20 d'octubre i comptarà amb la presència de l'artista a la sala. Sens dubte, una oportunitat perfecta per aprofundir en la seva obra i dialogar amb ella abans del seu retorn a Nova York.