En un món on la vida es veu forçada a adaptar-se a les forces incontrolades de la contaminació, 'Especies Mensajeras’, de l'artista Álvaro Soler-Arpa, ens convida a contemplar un futur tan fascinant com inquietant. En aquest escenari, la natura, pervertida i transformada, s'ajusta de manera estranya i mutant a un entorn contaminat. Les seves escultures ens parlen d'animals impossibles, fruit de mutacions genètiques fora de control, que esdevenen un reflex distorsionat del nostre impacte destructiu sobre el medi ambient.
La mostra, que es podrà visitar a la sala Goya del Círculo de Bellas Artes de Madrid a partir de demà i estarà disponible fins a finals de gener de 2025, representa una síntesi de més de catorze anys de treball de l'artista.
Inspirant-se en els principis de l’evolució i jugant amb els límits entre el real i l’imaginari, Soler-Arpa presenta criatures que semblen sorgir d’un ecosistema distòpic. Elefants amb plomes, rèptils coberts de pèl, amfibis rumiant o llaceries bicèfales desafien la nostra comprensió del que és possible. Aquestes escultures, amb formes tortuoses, però elegants, ens porten a reflexionar sobre la destrucció de la biodiversitat causada per la contaminació i el canvi climàtic. La bellesa iridescent que provoca la radioactivitat en els seus pelatges contrasta amb la tragèdia d’una natura profundament alterada per l'ambició humana desmesurada.
Álvaro Soler-Arpa al seu taller.
Segons Álvaro Soler-Arpa: “Arribar a aquestes escultures ha estat un camí molt llarg. Des de sempre m'ha agradat l'anatomia i els ossos. Vaig connectar amb la natura a través dels ossos d'animals. Al principi els rescatava de restaurants, després de escorxadors, de muladares. Vaig aprendre a tractar-los i a netejar-los amb un taxidermista. He passat hores netejant-los, això et fa reflexionar sobre la vida i la mort, sobre la petjada que deixem al nostre planeta”.
Les seves obres són metàfores poderoses del futur que estem construint. Peixos contaminats amb mercuri i animals d’un tercer sexe amb formes innovadores són manifestacions del desastre ecològic imminent. Segons l'artista, aquest distanciament de la natura simbolitza la pèrdua de la nostra pròpia espiritualitat, un buit que ens allunya progressivament del nostre entorn natural, i que ell denuncia a través de les seves escultures.
Álvaro Soler-Arpa, nascut a Girona l'any 1974, és un artista que combina la seva formació en anatomia i dibuix amb una profunda fascinació per les formes orgàniques. Després d'una carrera en publicitat i cinema, on va col·laborar amb directors com Woody Allen o Alejandro González Iñárritu, va dedicar-se plenament a les arts visuals, centrant-se en la creació d'escultures i instal·lacions. La seva obra manté una connexió evident amb la natura, denunciant la devastació provocada per l’ésser humà i mostrant un gran interès per les conseqüències de la contaminació en el món que ens envolta.
En aquesta exposició, comissariada per Marian Boadas i recolzada per la Fundació Lluís Coromina, Bonart Cultural, Greenpeace i la Plastic Pollution Coalition, les escultures de Soler-Arpa ens conviden a repensar la nostra relació amb el món natural i s'emmarca dins del conjunt d'activitats que el Círculo de Bellas Artes agrupa sota l'epígraf d'Emergència climàtica. En un moment crucial per a la biodiversitat,l'art de Soler-Arpa esdevé un crit d'alerta sobre la fragilitat del nostre ecosistema i la urgència de canviar els nostres hàbits de vida i consum. Les seves criatures, tot i ser fictícies, es converteixen en missatgeres d’un futur que encara podem evitar, sempre que assumim la nostra responsabilitat col·lectiva envers el medi ambient.
Inauguració de l'exposició al Círculo de Bellas Artes. D'esquerra a dreta: Representant de Plastic Pollution Coalition, Marian Boadas, Álvaro Soler, Valerio Rocco i Ricard Planas.
'Ojos', Álvaro Soler-Arpa